DOI QR코드

DOI QR Code

어머니의 정서표현과 아동의 기질 및 자아존중감이 정서조절능력에 미치는 영향

The Effects of Maternal Emotion Expression, Temperament and Self-Esteem on Emotion Regulation among Children

  • 발행 : 2009.12.31

초록

The purpose of this study examined the path model of maternal emotional expression, temperament and self-esteem on emotion regulation among children. The subjects were 487 5th and 6th graders. Data was gathered through questionnaires reported by children and their mothers and analyzed by structural equation modeling. The results showed that children's 'activity level' temperament and maternal negative emotional expression directly affected maladaptive emotion regulation. Children's 'emotionality' temperament and maternal positive emotional expression directly affected adaptive emotion regulation. Children's 'approach-flexibility' temperament and self-esteem directly affected both maladaptive and adaptive emotion regulation. Maternal emotional expression and children's self-esteem mediated between children's temperament and emotion regulation. Additionally, the most important variable predicting children's maladaptive emotion regulation was the children's 'activity level' temperament, and the most important variable for adaptive emotion regulation was the children's 'emotionality' temperament.

키워드

참고문헌

  1. 김계수. (2007). Amos 16.0 구조방정식 모형 분석. 서울: 한나래.
  2. 김지윤, 도현심, 김민정. (2008). 부부갈등과 유아의 기질 및 정서조절능력이 유아의 문제행동에 미치는 영향. 아동학회지, 29(5), 133-150.
  3. 나양균, 이영환, 한지연. (2006). 만 1세 영아의 기질과 사회.정서 능력간의 관계. 한국영유아보육학, 44, 19-36.
  4. 민경환, 김지현, 윤석빈, 장승민. (2000). 부정적 정서조절 방략에 관한 연구 : 정서 종류와 개인변인에 따른 정서조절 양식의 차이. 한국심리학회지 : 사회 및 성격, 14(2), 1-16.
  5. 박민정. (2002). 청소년의 공격성에 영향을 미치는 생태학적 변인. 경북대학교 석사학위논문.
  6. 박서정. (2004). 어머니의 정서사회화 행동과 학령기 아동의 정서조절 전략 및 정서 조절 능력간의 관계. 성균관대학교 박사학위논문.
  7. 박성연, 강지흔. (2005). 남.여 아동의 정서조절 능력 및 공격성과 학교생활 적응간의 관계. 아동학회지, 26(1), 1-14.
  8. 박지숙, 박성연. (2008). 아동의 기질 및 어머니의 양육행동이 아동의 정서조절능력에 미치는 영향. 인간발달연구, 15(4), 1-6.
  9. 백미애. (2002). 부모의 정서표현에 따른 유아의 감정조망수용능력과 감정조절능력. 이화여자대학교 석사학위논문.
  10. 본스타인,마크, 램브,마이클. (2005). 발달과학. 곽금주, 김민화, 신혜은, 김연수, 이새별, 이승진 공역 (2009). 발달과학. 서울: 학지사.
  11. 서혜린, 이영. (2008). 어머니의 정서표현 수용태도와 정서표현성이 유아의 정서조절 전략에 미치는 영향. 아동학회지, 29(2), 33-56.
  12. 손재민. (2004). 정서조절방략 사용에서의 개인차: 인지적 재해석과 정서표현억제의 비교. 서울대학교 석사학위논문.
  13. 송명자. (1995). 발달심리학. 서울: 학지사.
  14. 이경님. (2009). 아동의 정서조절능력과 부모변인 및 또래에 의한 괴롭힘이 행동문제에 미치는 영향. 대한가정학회지, 47(7), 1-12.
  15. 이명숙. (1995). 기질 및 또래지지가 청소년의 자기평가에 미치는 영향: 단기종단적 패널연구. 연세대학교 박사학위논문.
  16. 이윤경. (2008). 부모의 정서표현이 아동의 자기조절능력과 자아존중감에 미치는 영향. 가톨릭대학교 석사학위논문.
  17. 안라리, 김희진. (2007). 유아의 성, 연령, 기질 및 어머니의 정서성과 유아의 정서발달과의 관계. 대한가정학회지, 45(2), 133-145.
  18. 임연진. (2002). 어머니의 양육태도 및 아동의 정서조절능력과 또래유능성 간의 관계. 대한가정학회지, 40(1), 113-124.
  19. 임양미. (1994). 어머니의 양육방식의 관련요인. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 임희수. (1994). 첫 자녀에 대한 어머니의 양육행동 및 관련 변인. 이화여자대학교 석사학위논문.
  21. 임희수, 박성연. (2002). 어머니가 지각한 아동의 기질, 어머니의 정서조절 및 양육 행동과 아동의 정서조절 간의 관계. 아동학회지, 23(1), 37-54.
  22. 임희수. (2001). 아동의 기질, 어머니의 정서조절 및 양육행동과 아동의 정서조절 간의 관계. 이화여자대학교 박사학위논문.
  23. 정진아. (2003). 유아의 기질과 어머니의 정서표현수용태도와의 관계. 성균관대학교 교육대학원 석사학위논문.
  24. 한유진. (2006). 아동의 정서조절 능력과 공격성 및 또래관계의 질. 아동학회지, 26(4), 85-100.
  25. 한영민. (2004). 부모의 정서표현 및 유아에 대한 정서표현 수용태도와 유아의 자기 조정능력 간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  26. Calkins, S. D. (1994). Origin and outcomes of individual differences in emotion regulation: Biological and behavioral considerations(pp. 53-72). Monographs of the Society for Research in Child Development(vol. 59, nos. 2-3, serial no.240). Chicago : University of Chicago Press. https://doi.org/10.1111/j.1540-5834.1994.tb01277.x
  27. Carver, C. S., Scheier , N. F., & Weintanb, J. F. (1989). Assessiny Coping Strategies : A theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56(2), 267-283. https://doi.org/10.1037/0022-3514.56.2.267
  28. Cassidy, J., Parke, R. D., Vygotsky, L., & Braumgart, J. M. (1992). Family-peer connections : The roles of emotional expressiveness within the family and children’s understanding of emotions. Child Development, 63(3), 603-618. https://doi.org/10.2307/1131349
  29. Chess, S., & Thomas, R. (1984). Origins and Evaluation of Behavior Disorders. New York : Brumer/mazel.
  30. Denham, S. A., Mitchell-Copeland, J., Standberg, K., Auerbach, S., & Blair, K. (1997). Parental contributions to preschooler’s emotional competence: Direct and indirect effects. Motivation and Emotion, 21(1), 65-86. https://doi.org/10.1023/A:1024426431247
  31. Eisenberg,N., Cumberland, A., & Spinral, T. L. (1998). Parental socialization of emotion. Psychological Inquiry, 9(4), 241-273. https://doi.org/10.1207/s15327965pli0904_1
  32. Eisenberg, N., Fabes, R. A., Bernzweig, J. Karbon, M., Poulin, R., & Hanish, L. (1993). The relations of emotionality and regulation to preschoolers’ social skill and sociometric status. Child Development, 64(5), 1418-1438. https://doi.org/10.2307/1131543
  33. Eisenberg, N., Fabes, R. A., Murphy, B., Masik, P., Smith, M., & Karbon, M. (1995). The role of emotionality and regulation in children’s social functioning. A longitudinal study. Child Development, 66(5), 1360-1384. https://doi.org/10.2307/1131652
  34. Eisenberg. N., & Fabes, R. A. (1994). Mother’s reactions to children’s negative emotions : relation to children’s temperament and anger behavior. Merill-Palmer Quarterly, 40(1), 138-156.
  35. Goldsmith, H. N., & A1ansky, J. A. (1987). Maternal and infant temperamental predictions of attachment: A meta-analytic review. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55(6), 805-816. https://doi.org/10.1037/0022-006X.55.6.805
  36. Halberstadt, A. G., Cassidy, J., Stifter, C. A., Parke R. D., & Fox, N. A. (1995). Self-expressiveness within the family context: Psychometric support for a new measure. Psychological Assessment, 7(1), 93-103. https://doi.org/10.1037/1040-3590.7.1.93
  37. Malatesta, C. Z., Haviland, J.M. (1982). Learning display rules: The socialization of emotion expression in infancy. Child Development, 53, 991-1003. https://doi.org/10.2307/1129139
  38. Rosenberg, M. (1965). Society and the Adolescent Self-image. Princeton: Princeton Univ. Press.
  39. Saami, C., Mumml, D. C., & Campos, J. J. (1998). Emotional development : Action, communication, and understandings. In W. Damon (Editor-in-Ch ief) & N. Eisenberg (Vol. Ed.), Handbook of child psychology : Vol. 3. Social, emotional and personality development(5th ed.,pp. 237-309). New York. Wiley.
  40. Shaffer, D. (1999). Developmental Psychology, (5th ed).; Childhood & Adolescence. Brooks/cole.
  41. Shields, A. & Cicchetti, D. (1995). The development of an emotion regulation asessment battery: Reliability and Validity among at-risk grade school children. Poster presental at the Society for Researech in Child Development. Indianapolis, IN.
  42. Shiner, R., & Caspi, A. (2003). Personality differences in childhood and adolescent : Measurement,development, and consequences. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44(1), 2-32. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00101
  43. Thompson, R. A. (1994). Emotion Regulation : A theme in search of definition. In N. A. Fox(Ed), The development of emotion regulation. Biological and behavioral considerations. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2-3), 25-52. https://doi.org/10.1111/j.1540-5834.1994.tb01276.

피인용 문헌

  1. The Effects of Preschoolers' Temperament on Their Emotion Regulation in Different Situations vol.23, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5934/kjhe.2014.23.2.193
  2. The Effects of Mothers' Emotion Expression on Preschool Children's Emotion Regulation : Focusing on the Mediation of Children's Temperament vol.32, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7466/JKHMA.2014.32.3.137
  3. The Influence of Maternal Emotional Expression on Preschoolers’ Behavior Problems: Dual Mediating Effects of Preschoolers’ Emotional Temperament and Emotion Regulation vol.38, pp.2, 2017, https://doi.org/10.5723/kjcs.2017.38.2.51