The study on spatial analysis using the expressional characteristics of surrealism and semiotic approach - Focusing on Greimas' semiotic square -

Surrealism 표현특성과 기호학적 적용방법을 통한 공간분석 연구 - 그레마스의 기호사변형을 중심으로 -

  • 함보아 (국민대학교 테크노디자인전문대학원 실내디자인) ;
  • 이찬 (국민대학교 실내디자인학과)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

Various and complex cultural phenomena have led to many changes in the space. The concept of unconsciousness, among others, and experimental expression technique and the concepts from surrealism that rather attaches great importance to contingency than intentional attempt have been employed in the space. The abstract expression as expressional characteristics of surrealism makes the space ambiguous through the concept of automatism using the approach of indeterminism and double image expression, and represents the space providing diversity through the dualism. In contrast, objective expression, which was based on depaysement, generates the tension and expresses the dramatic situation in such a way and manner which are intentional, distorted transformed, together with heterogenous meanings aligned through the reversal appeared in the techniques of collage and paranoiac-critical method. However if such space accommodating the expressional characteristics of surrealism is approached as superficial concept in analyzing the human's inner consciousness and imaginary society, expression of the ultimate concept contained in the expressional characteristics of surrealism can hardly be achieved. Hence, the spatial analysis from the semiotic approach, instead of unilateral method aimed to convey the meaning only, which creates the signification, was adopted. The study, as effective approach to the space accommodating the expressional characteristics of surrealism, was intended systematically evaluate the concreteness of understanding and generation of meaning through the semiotic method. Greimas' semiotic square analysis to the space plays the important role in generating the spatial meaning, as well as is needed for objective analysis of the importance of various characteristics and methodology which the space contains through the expressional characteristics of surrealism.

Keywords

References

  1. 김성도, 구조에서 감성으로-그레마스의 기호학 및 일반의미론의 연구, 고려대학교 출판부, 2002
  2. 신현숙, 초현실주의, 동화출판사, 1992
  3. 월간미술, 세계 미술 용어 사전, 월간미술, 1999
  4. 호세피에르, 박순철 역, 초현실주의, 열화당, 1979
  5. 메슈 게일지음, 다다와 초현실주의, 한길아트, 2001
  6. Jean Marie Floch, 박인철 역, 조형기호학, 한길사, 1994
  7. 김영애, 실내공간에서의 초현실주의적 표현경향에 관한 연구, 건국대 석논, 2004
  8. 류예지, 1930년대 초현실주의 회화에서 나타난 상상표현에 관한 연구, 이화여대 석논, 2002
  9. 박민석, 현대 식음공간 실내디자인의 초현실주의적 표현 특성에 관한 연구, 건국대 석논, 2007
  10. 박종은, 오토마티즘적 공간의 표현특성에 관한 연구, 국민대 석논, 2008
  11. 임치송, 데페이즈망(Depaysement) 기법을 통한 패밀리레스토랑 계획에 관한 연구, 홍익대 석논, 2008
  12. 전미경, 초현실주의적 공간의 표현특성에 관한 연구, 국민대 석논, 2005
  13. 김기덕, 현대 상업공간 실내에 나타난 설치적 오브제의 표현특성에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집, 2008
  14. 김주미, 환경의미 분석을 위한 기호학적 접근방법 연구, 한국실내디자인학회논문집, 1997
  15. 이진옥, 디자인 호텔 로비공간의 초현실주의적 표현특성에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집, 2009
  16. 조윤희, 필립스탁의 실내공간에 있어서 초현실주의 경향에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집, 2006
  17. 조종현, 실내공간의 기호학적 공간분석에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집, 1998
  18. 천의영, 1980년대 중기 이후 편대건축의 관계성의 변화에 대한 연구, 한국실내디자인학회논문집, 1998