Analysis of Air Force Trainee's Preception of e-learning system

S이러닝체계에 대한 공군 교육생의 인식 분석

  • Published : 2009.09.30

Abstract

In order to establish an air force e-learning system, we analysed previous researches on air force education systems and conducted a survey on 3,597 air force trainees. Most of trainees have little experience on e-learning and do not understand it. But if they were given an opportunity, they would like to take a e-learning course. They had a lot of requests about function improvement for learning management systems, preferred individual education rather than collective education, and did not wanted to take an e-learning class at a computer laboratory. In this study, we found four elements that need to establish e-learning system for air force. They are content, trainer, trainee and service. Also, we suggested improvement plans for each elements.

공군 이러닝체계 구축을 위해 공군 교육체계에 대한 선행 연구 자료 분석과 함께 공군 교육생들을 대상으로 한 설문조사를 실시하였다. 설문조사 결과 3,597명이 응답하였고, 그 결과 공군 교육생 대부분이 이러닝에 대한 경험이나 인식은 부족하나, 기회가 주어진다면 이러닝 강좌를 수강하기를 원하고 있었다. 또한, 기존의 학습 포털 시스템에 대한 기능 개선에 대한 요구가 많았고, 집합교육보다는 개별교육을, 제한된 컴퓨터실보다는 자유 공간에서 학습하기를 원하였다. 이러한 연구 결과를 토대로 공군 이러닝체계 구축에 필요한 요소를 크게 콘텐츠, 교관, 교육생, 서비스 등 4가지로 구분하고, 이에 대한 구체적인 개선 방안을 제안하였다.

Keywords