A Study on the Signal Control Unit's Reconstitution to Control the Separated Through/Left(or Right) Turn and the Median Bus Lane Signal for the Standard Traffic Signal Controller

표준규격 교통신호제어기에서 교통류별 전용신호 구현방안 연구

  • 한원섭 (도로교통공단 교통과학연구원) ;
  • 이호원 (도로교통공단 교통과학연구원) ;
  • 현철승 (도로교통공단 교통과학연구원) ;
  • 주두환 (도로교통공단 교통과학연구원) ;
  • 이철기 (아주대학교 ITS 대학원)
  • Published : 2009.10.30

Abstract

According to the change of the traffic conditions, the requirement of controlling the separated left(or right) turn, the median bus lane and bicycle signal is increasing. However, the traffic signal controller standard based on the four-set lights restricts to control the three-set lights which control the separated direction and kind of traffics. This study suggests the method to control the three-set lights signal by improving the hardware and software for the traffic signal controller which is operated currently in the traffic scene. The 6 output ports of Load Signal Unit(LSU) which is consisted of Pedestrian Red, Pedestrian Green, Red, Yellow, Arrow and Green signal reconstitute 2 rows of the Red, Yellow, Green for three-set lights while the Signal Map data's code values which control the signal step of an individual Ring and LSU are established to adjust the LSU's output ports(R1 Y1 G1 R2 Y2 G2) of the three-set lights. The effect of using the separated through/left turn and the median lane bus signal of three-set lights is analyzed from a Mangwoo intersection in Seoul. The results of analysis show that the delay time of the east-west direction where the median bus lane is operated is especially improved with over 70 sec/veh.

교통여건의 변화로 좌 우회전, 중앙버스 및 자전거 전용신호에 대한 요구가 증대되고 있다. 그러나 현재 운영되고 있는 표준규격 교통신호제어기는 4색등화기를 기반으로 하고 있어, 3색등화기의 방향별 차종별 전용신호를 운영하는 데 제약이 있다. 따라서 본 연구는 기존 표준 교통신호제어기에서 좌 우회전 및 중앙버스의 전용신호를 제어할 수 있는 물리적 소프트웨어적인 방안을 제시하였다. 물리적으로 보행 적, 보행 녹, 적, 황, 화살표 및 녹색등화의 6개 출력단자로 설계된 4색등화기의 신호등구동장치(LSU)를 적, 황, 녹색의 3개 씩 2단 배열로 그룹화 하여, 3색등화기의 전용신호로 사용하는 방안을 제시하였다. 소프트웨어적으로 신호 맵 데이터의 코드값을 3색등화기의 적1 황1 녹1 적2 황2 녹색2의 LSU 출력에 맞게 설정하여, 링별(A/B링) LSU별로 전용신호를 스텝별로 구동하는 방안을 제안하였다. 전용신호 도입 시의 운영효과를 중앙버스전용차로가 운영되고, 좌회전이 허용되는 서울시 망우역교차로를 대상으로 분석한 결과 버스전용차로가 운영되고 있는 주도로(동-서)에서 지체가 크게 개선되어 교차로 전체의 지체시간이 70초/대 이상 개선되는 것으로 분석되었다.

Keywords

References

  1. 교통안전연구논집, 교통신호 지시 의미에 관해서, 도로교통공단, 2007.
  2. 경찰청, 도로교통법 시행규칙
  3. 서울시, 중앙버스전용차로 신호운영 제어전략및 교통안전시설물 설치기준 수립 연구, 2006. 7.
  4. 경찰청, 교통신호제어기 표준규격서, 2004. 2.
  5. 경찰청, 교통신호제어기 설치 및 운영 매뉴얼.