딜레마 구간 검지를 위한 지점교통센서 배치에 관한 연구

A Study on Point Traffic Sensors' Placement for Detecting the Dilemma Zone Problem

  • 장정아 (한국전자통신연구원 융합기술연구부문 텔레매틱스연구부) ;
  • 최기주 (아주대학교 환경건설교통공학부, ITS대학원) ;
  • 이상수 (아주대학교 환경건설교통공학부)
  • 발행 : 2009.10.30

초록

본 연구에서는 USN 환경하에서 다수 개의 지점교통센서를 신호교차로의 접근로에 설치되어 운전자 안전서비스를 제공할 경우 딜레마구간 검지를 위한 센서의 배치 방법에 대하여 다룬다. 교통 신호가 녹색-황색-적색으로 변동되는 시점에서 딜레마구간에 존재하는 위험차량을 검지하는 시스템에서, 센서의 배치 간격과 초기 위치를 확인하기 위해 미시적 시뮬레이션인 VISSIM을 이용하여 평가하였다. VISSIM에 지점검지기를 다수 개 설치하여 유입교통량의 변화, 설계속도의 변화, 운전자 인지반응시간의 변화를 수행하였다. 그 결과 지점교통센서는 20~27m의 간격으로, 도로의 설계속도에 따라 초기 센서의 위치를 변화하여 설치할 필요성이 있음을 알 수 있었다. 또한 교통량의 변화에 따라 센서의 딜레마구간 검지추세가 다름을 알 수 있었다. 본 연구로 미시적 교통시뮬레이션 기반으로 지점교통센서의 배치를 평가하는 방법의 유용성을 확인할 수 있었고, 향후 USN 서비스의 실현에 있어 기초 자료로 사용될 수 있음을 알 수 있었다.

This paper suggests a sensor's placement method for detecting the dilemma zone problem when real-time driver's safety service is provided at signalized intersections by multiple pointed traffic sensors using USN environments. For detecting the dangerous situations from vehicles accelerating through yellow intervals, red-light running and stopping abruptly like as dilemma zone problem, VISSIM(microscopic, behavior-based multi-purpose traffic simulation program) is used to perform a real-time multiple detection situation by changing the input data like as various inflow-volume, design speed change, driver perception and response time. As a result, the optimal interval of traffic sensors is 20~27m, and the initialized sensor location from stop-line is different according to road design speed. Moreover, the pattern of detection about dilemma zone is also different according to inflow-volumes. This paper shows that the method is useful to evaluate the sensor's placement problem based on micro-simulation and the results can be used as the basic research for USN services.

키워드

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