Abstract
Recently, developing countries such as Mongolia are trying to establish Internet-based e-Commerce infrastructures. This paper aims to propose methods for establishing e-Commerce infrastructure in Mongolia where the usage rate of the Internet are growing. At first, current situation of e-Commerce in Mongolia has been analyzed. In addition, public opinion on this sector and consumer behavior have been researched in order to define the problems and issues. Government policies of the countries including Korea, where the level of e-Commerce development is high, were benchmarked and a strategic plan has been developed to resolve the issues. Finally, for the purpose of making e-Commerce widely adopted by Mongolian people, we have developed an Internet shopping mall which can solve the issues identified in this paper. It is expected that the results of this research could help the Government of Mongolia establish policies for supporting e-Commerce development.
최근 몽골과 같은 개발도상국에서는 인터넷 기반의 전자상거래 인프라를 구축하기 위해 노력하고 있다. 본 연구에서는 개발도상국 가운데 인터넷 활용이 증가하고 있는 몽골에서 전자상거래를 활성화시키기 기반구축 방안을 제시하였다. 몽골의 전자상거래 현황 및 문제점을 조사 분석하고, 웹기반 설문조사를 통해 몽골 소비자들의 전자상거래 인식도 및 소비자 행동을 분석하였다. 또한 한국 등 전자상거래가 활발한 국가의 전자상거래 정책 및 현황을 벤치마킹하여, 개발도상국가인 몽골 전자상거래의 문제점 해결을 위한 정책 방향을 제안하였다. 몽골 소비자들이 전자상거래를 원활히 수행하는데 도움이 되도록 본 연구에서 파악된 개선 방향을 반영한 인터넷 쇼핑몰을 구축하였다. 본 연구의 결과는 몽골과 같은 개발도 상국에서 전자상거래를 확산시키기 위한 구체적인 정부 정책을 수립하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 예상된다.