Abstract
There are many activities that open source software may using at several areas from the government and international organization such as the UN. And Korea enforces the open source software demonstration activities with different meaning link. It is an evaluation field whether or not using the open source software in information projects. But the public information and the education against the open source software are insufficient in the secondary school students who are be latent open source software users. In this paper, We present an examination and analysis of the open source software recognition of the secondary school students in Korea. And We suggest education methods that can use the open source software in the information subject of the revised 7th national education curriculum.
유엔을 비롯한 국제단체와 각국의 정부에서는 공개 소프트웨어 보급을 위해 많은 노력을 기울이고 있다. 우리나라에서도 공개 소프트웨어를 활성화하기 위한 노력의 일환으로 공개소프트웨어 시범 사업을 시행하고 정보화 사업 평가 항목에 공개 소프트웨어 사용하면 가점을 부여하고 있다. 그러나 잠재적인 공개 소프트웨어 사용자들인 중등학교 학생을 대상으로 공개 소프트웨어에 대한 홍보와 교육이 부족한 상태이다. 본 연구에서는 현재 중등학교에서 학생들의 공개 소프트웨어에 대한 인지도를 파악하고 분석한다. 그리고 공개소프트웨어를 중등학교의 개정된 7차 교육과정 의 정보 교과에서 활용할 수 있는 방안을 제시한다.