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A Study on Development of Scoring Campaign System

고객 스코어링 캠페인 시스템 개발에 대한 연구

  • 한상태 (호서대학교 정보통계학과) ;
  • 강현철 (호서대학교 정보통계학과) ;
  • 최호식 (호서대학교 정보통계학과) ;
  • 장명석 (호서대학교 정보통계학과)
  • Published : 2009.02.28

Abstract

Recently, most companies are speeding up the movement of modeling and strategically applying IDI (Integration Database Information). This is due to the fact that CRM (Customer Relationship Management) representing communication and relation maintenance with customers, has been raised one of the most important issues for companies. From this point of view, this study is to develop the scoring campaign system connect-ing customer scoring model to marketing layer through data mining techniques which are the core factor for CRM. This developed system makes users easily choose the target customers as well as easily obtain customer scoring results under GUI circumstances which helps users easily apply as a result.

최근 대부분 기업에서는 통합 데이터베이스 정보를 모델화하고 이를 전략적으로 활용하는 움직임이 가속화되고 있다. 이는 고객과의 커뮤니케이션 및 관계유지로 대변되는 CRM(Customer Relationship Management)이 기업들의 가장 중요한 이슈 중 하나로 부각되고 있기 때문이다. 본 연구에서는 이런 관점에서 CRM의 핵심 요소인 데이터 마이닝 기법을 이용하여 개발한 고객 스코어링 모델을 마케팅 층(Marketing Layer)에 연결해주는 스코어링 캠페인 시스템을 개발 하고자 한다. 개발한 시스템은 고객 스코어링 결과 및 캠페인 대상자 선정 작업을 쉽게 할 수 있도록 GUI환경에서 제공해 줌으로서 일반 사용자들이 쉽게 활용할 수 있도록 하였다.

Keywords

References

  1. 강현철, 한상태, 최종후, 이성건, 김은석, 엄익현, 김미경, (2006). <고객관계관리(CRM)를 위한 데이터마이닝 방법론>, 자유아카데미, 서울
  2. 신문섭 (1998). <비주얼 베이직 6.0 시작 그리고 완성>, 대립도서출판사, 서울
  3. 최현호 (1999). Running Microsoft Access 2000, 정보문화사, 서울