A Situational Training System for the food serving in the restaurant based on the Argumented Reality

증강 현실 기반 음식점 서빙 상황훈련 시스템

  • Jung, Kwang-Il (Department of Computer Engineering, Seokyeong Univ.) ;
  • Kim, Sung-Jin (Department of Computer Engineering, Seokyeong Univ.) ;
  • Kim, Boo-Nyon (Department of Computer Engineering, Seokyeong Univ.) ;
  • Kim, Tae-Young (Department of Computer Engineering, Seokyeong Univ.) ;
  • Lim, Cheol-Su (Department of Computer Engineering, Seokyeong Univ.)
  • 정광일 (서경대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김성진 (서경대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김부년 (서경대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김태영 (서경대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 임철수 (서경대학교 컴퓨터공학과)
  • Published : 2009.02.20

Abstract

Nowadays, many interface devices or training systems for the disabled are being developed and introduced with the recent development in IT technology but only few training systems for the developmental disabled are introduced. In this paper, we present a situation training system based on the argumented reality in order to help the developmental disabled to increase their management level of capability to the certain situation. Our system is specifically based on the food serving in the restaurant. This maker-based system provides trainees to safely experience various different situations and take the training session under any circumstances. The trainees for this program are able to look around with the HMD on, take the training easily by following the voice instruction, and try situational scenario.

최근 정보통신 기술과 복지수준이 발전함에 따라 장애인들을 위한 여러 인터페이스 장비나 훈련 시스템들이 연구되고 있으나 발달 장애인을 위한 훈련시스템은 미흡한 실정이다. 본 논문 에서는 발달 장애인의 상황 대처 능력 향상과 사회 적응훈련을 목적으로 '음식점 서빙' 이라는 주제에 따른 증강 현실기반 상황 훈련 시스템을 제안한다. 본 시스템은 실제 훈련환경에 마커를 두고 실제 공간에서는 사용하기 어려운 물체들을 가상 물체로 대체한 증강 현실 공간을 구성하여 안전하고 주변 환경의 제약없이 반복훈련이 가능하도록 한다. 훈련자는 HMD를 착용하고 훈련 공간 주위를 볼 수 있으며, 음성 멘트에 따라 행동을 함으로써 시나리오에 따른 훈련이 가능하게 된다.

Keywords

References

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