A Study on the Impact of LOGO Programming on Logical Thinking and its Sub-classifications

LOGO 프로그래밍 학습이 논리적 사고와 하위 논리에 미치는 영향

  • 현혜경 (안동대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김병순 (안동대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2009.02.20

Abstract

This paper presents the effects on logical thinking of the Korean LOGO programming used in teaching for the second grade of middle school with regard to cognitive styles and specific sub-classifications of logical thinking. In result, the LOGO programming teaching method significantly affected logical thinking and its sub-classifications.

본 논문은 중학교 2학년 학생들을 대상으로 한국형 LOGO 프로그래밍을 사용하여 논리적 사고와 이의 하위논리에 대해 어떠한 영향을 미치는지 분석하였다. 그 결과, LOGO 프로그래밍 학습은 학습자의 논리적 사고와 이의 하위논리 신장에 매우 효과적임을 알 수 있다.

Keywords

References

  1. Papert, S., Mindstorm: children, computers, and powerful ideas, New York, Basic Books, 1980.
  2. Witkin, H., Moore, C., Goodenough, D., & Cox P., “Field-Dependent and Field-Independent Cognitive Styles and Their Educational Implications”, Review of Educational Reseach, 47(1), 1-64. 1977. https://doi.org/10.3102/00346543047001001
  3. Wadsworth, B. J., Piaget's Theory of Cognitive and Affective Development(4th ed.), N.Y.: Longman Inc., 1989.
  4. Kagan, J., Moss, H. A., and Sigel, I. E., “Psychological significance of styles of conceptualization”, Monographs for the Society for Research in Child Development, 28, 203-242, 1960.
  5. Gardner, R. W., Personality organization in cognitive controls and intellectual abilities, Psych Issues, pp. 20-2, 1960.
  6. Smith, C. L., “Relationship of microcomputer-based instruction and learning style”, Journal of Educational Technology, 13(4), 256-270, 1985.
  7. 정윤주, 아동의 인지양식과 대인문제해결력, 서울대학교 석사학위논문, 1992.
  8. 허 형, 인지능력과 인지양식의 관계, 한국교육학회 학술발표 논문, 1982.
  9. Noss, R., “Children's learning of geometrical concepts through LOGO”, Journal for Research in Mathmatics Education, 18, 343-362, 1987. https://doi.org/10.2307/749084
  10. Clements, D. H., Battista, M., “Learning of geometric concepts in a LOGO environment”, Journal for Research in Mathmatics Education, 20, 450-467, 1989. https://doi.org/10.2307/749420
  11. Billings, L. J. JR., Development of mathmatical task persistence and problem-solving ability in fifth and sixth grade students through the use fo LOGO and hueristic methologies, In Dissertation Abstracts International, 47/07A, P.2433, Publication No. : AAC8617391., 1986.
  12. Wing, K. A., John P. L., “Problem solving, instructional methods and LOGO programming”, Journal of Educational Computing Research, 7(4), 455-467., 1991. https://doi.org/10.2190/K88Q-RWV1-AVPU-3DTK
  13. 류향미, LOGO 프로그래밍 학습이 논리적 사고기능 향상에 미치는 효과, 연세대학교 교육대학원 석사학위논문, 1994.
  14. 이명희, 한국형 LOGO(꾀하미)의 효과 분석-인지양식과 Van Hiele 기하 학습 수준에 따른 사고력 발달을 중심으로, 고려대학교 교육대학원 석사학위논문, 1994.