A Study on Experience of Student's Private Education

학생들의 사교육 경험에 대한 연구

  • Received : 2009.02.12
  • Accepted : 2009.03.30
  • Published : 2009.04.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze cognition of middle school students on an educational institute of life. For this purpose, the three times of in-depth interviews which were performed the subjects, 6 middle boy's school student. The data passed through process of three dimension, abstraction of idea, categorization, interpretation. In this process, were discovered four category of educational institute of life. It was pilgimage, activity, system, and compare with school. The major results of this study were follows: first, an educational institute of life is natural of life to student and they accept the life themselves not coercion gradully. second, study of educational institute is repetitional and many and only for school test. third, system of educational institute is concenturated for study, in this point, students distinguish school with educational institute. fourth, in compare with school, educational institute is more comfortable than school. Also, educational institute take care of student more than school.

Keywords

References

  1. 강태중(2008). 사교육 팽창의 교육적 함의, 교육원리연구 13(1), 47-72
  2. 고신.김창환.김충환.이광구.이범.이지은 외(2007).학원발가벗기기, 서울: 와이즈멘토
  3. 고형일·이두휴(2002). 사교육비 경감을 위한 학교교육의 재구조화 방안, 교육사회학 연구 12(1),1-42
  4. 김영미(2004). 중학교 학생의 학교와 학원에 대한 담론분석, 여수대학교 교육대학원 석사학위논문
  5. 김영천(2006). 질적연구방법론Ⅰ. 서울: 문음사
  6. 김영화(2003). 사교육의 가능성과 한계, 교육사회학 연구 13(3), 85-108
  7. 김현주(2002). 중학교 학생의 학습문화에 관한연구, 부산대학교 교육대학원 석사학위논문
  8. 김현진(2007). 가정배경과 학교교육 그리고 사교육이 학업성취에 미치는 영향분석, 교육행정학연구 25(4), 485-508
  9. 김현철.김흥주.한유경(1999). 한국 학생의 연간사교육비 지출 규모와 변동 추세, 교육학 연구 37(4), 307-328
  10. 류현숙(2007). 학원과 학교 사이에서 : 초등학생과 교사의 딜레마와 수업의 의미에 대한 질적연구. 진주교육대학교 대학원 석사학위논문
  11. 박소영(2008). 방과후 학교와 EBS 수능강의의 사교육비 경감 효과, 교육행정학 연구 26(1),391-411
  12. 박현주(2004). 중학생의 학원과학교육과 학교과학교육에 대한 인식 조사, 한국과학교육학회지 24(2), 303-319
  13. 백상용(2006). 질적 연구의 의미와 한계:양적 연구와의 비교를 통해서, 정보시스템연구 15(1),239-254
  14. 송기창(2002). 사교육의 운영실태에 대한 조사 연구, 교육재정경제연구 11(2), 51-89
  15. 송희진(2004). 다섯아이 이야기 : 초등학교 아동들의 학원학습에 대한 생애사 연구, 진주교육대학교 대학원 석사학위논문
  16. 양정호(2006). 한국의 사교육비 격차 추세에 관한 연구, 교육재정경제연구 15(2), 199-219
  17. 이희재(2004). '학원다니기'의 문화기술적 연구 -중소도시의 학원을 중심으로-, 경성대학교 교육대학원 석사학위논문
  18. 유진아(2003). 중학생의 방과 후 일과 및 생활양식에 관한 연구, 인하대학교 대학원 석사학위논문
  19. 조혜영(2005). 사교육 시간, 개인공부시간, 학교수업 참여도의 실태 및 주관적 학업성적 향상 효과, 한국교육 32(4), 29-56
  20. 최상근(2003). 사교육 문제에 대한 대책 : 공교육교육력 강화를 중심으로(사교육 경감 방안 제5차 공청회 자료집), 한국교육개발원, RM2003-32-05
  21. 황미영(2007). 학원학습에 대한 중학생과 부모의 인식 연구, 동아대학교 대학원 석사학위논문
  22. 홍용희(1998). 참여관찰과 심층면담:연구자와 연구대상자와의 관계, 교육과학연구 28, 113-129
  23. Kvale. S.(1996). Interviews:An introduction to qualiative research interviewing. Thousand Oaks, CA:sage
  24. Mishler, E.(1986). Research interviewing:context and narrative. Cambridge, Massachusetts:Harvard University Press
  25. Young, B., & Tardif, C. (1992). Interviewing:two sides of the story, Qualitative Sociology 16(1), pp.23-41 https://doi.org/10.1007/BF00990072