Natural Dyeing Characteristics of Black Color to the Korean Traditional Hand-made Paper (Hanji)

천연염색 재료를 이용한 한지의 검정색 염색 특성

  • Lee, Sang-Hyun (Dept. of Forest Products, Chungbuk National University) ;
  • Yoo, Seung-Il (Dept. of Forest Products, Chungbuk National University) ;
  • Choi, Myun-Gwan (Dept. of Forest Products, Chungbuk National University) ;
  • Sin, Sun (Dept. of Forest Products, Chungbuk National University) ;
  • Choi, Tea-Ho (Dept. of Forest Products, Chungbuk National University)
  • 이상현 (충북대학교 임산공학과) ;
  • 유승일 (충북대학교 임산공학과) ;
  • 최면관 (충북대학교 임산공학과) ;
  • 신선 (충북대학교 임산공학과) ;
  • 최태호 (충북대학교 임산공학과)
  • Received : 2009.06.09
  • Accepted : 2009.06.28
  • Published : 2009.07.25

Abstract

This study was carried out to investigate the natural dyeing characteristics of Korean traditional hand-made paper (Hanji). The Hanji was dyed black with extractive of gallnut (Rbusjavanica L), leaves of Amur maple (Acer ginnala), nutshell of chestnut (Castania crenata), and persimmon juice and Chinese ink. And moreover, the Hanji was dyed not only using single and combination of dyestuff but also changing mordants and mordanting procedure. And we estimated the relationship between dyeing characteristics and dyestuff concentration (o.w.f.). The gallnut was the most principal material dyeing black. The procedure of mordanting from copper acetate to Iron (II) chloride and dyeing from gallnut to Amur maple dyestuffs were the best dyeing method for the Hanji to black. The K/S value of dyed Hanji increased with increasing concentration of dyestuff.

전통 오방색 중 흑색 재현을 위하여 오배자, 신나무 잎, 감즙, 밤껍질, 묵즙 등을 이용하여 한지에 천연염색을 실시하였다. 흑색 염색을 위해 염료별 단독염색 및 복합염색을 행하였고, 매염제 및 염색순서를 달리하여 색상의 발현 특성을 조사하였다. 아울러 염료의 농도(o.w.f) 변화에 따른 염색 특성을 조사하여 흑색 발현을 위한 최적 염색조건을 구명하였다. 한지의 흑색 천연염색 발현에 있어 오배자가 가장 중요한 염료 물질로 나타났으며, 복합염색의 경우 오배자 염색 $\rightarrow$ 초산구리 매염 $\rightarrow$ 신나무 잎 염색 $\rightarrow$ 철 매염의 순서가 가장 우수한 흑색염색 특성을 나타냈다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국과학재단

References

  1. 이종남. 2004. 우리가 정말 알아야 할 천연염색. 현암사. pp. 451∼470
  2. 고부자 외. 2005. 우리 색깔을 찾아서 전통염색공예. 한국문화재보호재단. pp.128∼129
  3. 박승옥, 김홍석. 2005. 색채과학 15강. 도서출판국제
  4. 김민숙 외. 2005. 염색의 이해. 교문사
  5. 한국표준연구소. 1991. 실용한국표준색표집. KBS문화사업단
  6. 강인숙 외. 2001. 염색의 이해. 교문사. pp. 10∼35
  7. 최태호. 2006. 전통 한지의 천연염색 특성. 목재공학. 34(3): 90∼98
  8. 남상우. 2000. 천연 염색의 이론과 실제(1). 보성문화사. pp. 12∼18
  9. 방형식, 최태호. 2003. 목련과(Magnoliceae) 수목을 이용한 한지의 천연염색 특성. 한국임산에너지학회 2003년도 학술연구발표논문집. pp. 16∼20
  10. 이연순, 정정희, 이영희. 1997. 염색의 이론과 실제. 미진사. pp. 7∼23
  11. 최태호, 이연숙. 2003. 볏짚 추출물을 이용한 한지의 천연색 발현. 임산에너지. 22(3): 43∼48