여중생의 남녀공학 여부와 성역할 정체감 유형에 따른 공격성

Aggression of Middle School Girls according to Types of School and Gender Role Identity

  • 발행 : 2009.12.01

초록

Purpose : The purpose of this study was to examine aggression of middle school girls with type of school and gender role identity. Method : The subjects of this study were 526 second-year middle school girls (265 girls in the coeducational middle schools, 261 girls in the girls' middle schools) in Busan. This study was conducted from 14th to 29th of December, 2008 using Korean Sex Role Inventory(KSRI) and Aggression Inventory. Results : 1. There was statistically significant difference in gender role identity types according school types ($x^2$=8.813, p=.032). 2. The whole aggression grade point average was 1.58${\pm}$.40 points(highest score: 4), and reactive-overt aggression was highest in the aggression types(2.06${\pm}$.63). 3. There was not statistically significant difference in aggression of middle school girls according to type of school (t=.188, p=.664). 4. There was statistically significant difference in degrees of aggression according to gender role identity types. The degrees of aggression in masculinity type was highest [grade point average was 1.70${\pm}$.44 points(highest score: 4)]. 5. There was not interactive effect in aggression between type of school and type of gender role identity. Conclusions : The findings of this study contribute to providing basic data for development of education programs or activities for middle school girls to relieve aggression according to gender role identity types.

키워드

참고문헌

  1. 강현숙(2008). 잠재 비행 청소년의 공격성에 영향을 미치는 요인: 부모의 양육 행동, 친구관계, 사회적 지지, 감정이입을 중심으로. 경성대학교 교육대학원, 석사학위논문, 부산
  2. 곽혜경(2008). 중학생 부모의 양육태도 그리고 완벽주의, 공격성과의 관계. 한양대학교 교육대학원, 석사학위논문, 서울
  3. 김미경(2000). 복원성 향상 프로그램이 결손가정 청소년의 자아개념 및 문제행동에 미치는 영향. 계명대학교, 석사학위논문, 대구
  4. 김미남(2002). 남녀공학 여부와 성역할 정체감 유형에 따른 여중생의 학교생활 적응과 자기표현. 경남대학교 교육대학원, 석사학위논문, 마산
  5. 김미향, 김인재, 조한범(2000). 체육수업 유형에 따른 성역할 정체감과 체육수업 성취도와의 관계. 한국체육학회지, 39(3), 208-216
  6. 김영희(1990). 한국 청소년의 성역할 정체감 유형과 학습된 무기력과의 관계 연구. 숙명여자대학교 교육대학원, 박사학위논문, 서울
  7. 박민정(2003). 청소년의 공격성에 영향을 미치는 생태학적 변인. 경북대학교 대학원, 박사학위논문, 대구
  8. 박민정, 최보가(2004). 청소년의 관계적 공격성에 영향을 미치는 생태학적 변인들. 한국가정관리학회지, 22(4), 95-104
  9. 배정희(1997). 학교형태에 따른 중학생의 성역할정체감 유형과 학업성취도와의 관계. 한국교원 대학교 교육대학원, 석사학위논문, 충청북도
  10. 손현숙(2009). 아동, 청소년의 우울 및 공격성과 DAS 반응특성의 관계. 영남대학교 대학원, 석사학위논문, 경산
  11. 오산여울(2008). 아동이 지각한 심리적 가정환경과 자기통제가 공격성 및 학교생활 적응에 미치는 영향. 대구가톨릭대학교 대학원, 석사학위논문, 경산
  12. 윤혜정(1993). 청소년의 일상적 스트레스와 사회관계망 지지 지각. 서울대학교 대학원, 석사학위 논문, 서울
  13. 이영희(2007). 남녀공학 혼성반, 비혼성반 및 비공학 중학생의 사회성, 학습동기, 성역할 정체감에 관한 연구. 동아대학교 교육대학원, 석사학위논문, 부산
  14. 이진솔(2007). 부모의 양육태도에 따른 여중생의 관계적 공격성에 관한 연구. 숙명여자대학교교육대학원, 석사학위논문, 서울
  15. 임옥이(2003). 남녀공학 여부와 성역할 정체감 여부에 따른 남자 중학생의 공격성 및 자기표현. 경남대학교 교육대학원, 석사학위논문, 마산
  16. 장혜정(2008). 중학생이 지각한 사회적 지지, 성역할 정체감, 자기 통제 및 공격성간의 관계. 이화여자대학교 교육대학원, 석사학위논문, 서울
  17. 정경택(2003). 사회적 지지와 지각된 스트레스가 청소년의 공격성에 미치는 영향. 한국아동교육학회지, 12(2), 151-162
  18. 정진경(1990). 한국 성역할 검사(KRIS). 한국심리학회지: 사회 및 성격, 5(1), 82-92
  19. 청소년폭력예방재단(2006). 2006년도 학교폭력 실태조사 보고서. 서울: 청소년폭력예방재단
  20. 최임숙(2004). 중, 고, 대학생의 성역할 정체감 발달과 변화. 한국심리학회지: 발달, 17(2), 213-232
  21. Bandura, A.(1973). Aggression: A social learning analysis. Englewood Cilffs, N. J.: Prentice-Hall
  22. Bem, S. L.(1974). The measurement of psychological androgyny. J Consult Clin Psychol, 42(2), 155-162 https://doi.org/10.1037/h0036215
  23. Crick, N. R.(1996). The role of relational aggression, overt aggression, and prosocial behavior in the prediction of children's future social adjustment. Child Development, 67(5), 2317-2327 https://doi.org/10.2307/1131625
  24. Crick, N. R. & Werner, N. E.(1998). Response decision processes in relational and overt aggression. Child Development, 69(6), 1630-1639 https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06181.x
  25. Frodi, A., Macaulay, J., & Thome, P. R.(1977). Are women always less aggressive than men? A review of the experimental literature. Psychol Bull, 84(4), 634-660 https://doi.org/10.1037/0033-2909.84.4.634
  26. Kempes, M., Matthys, W., van Engeland, H., & de Vries, H.(2005). Reactive and proactive aggression in children: A review of theory, findings and the relevance for child and adolescent psychiatry. Eur Child Adolesc Psychiatry, 14(1), 11-19 https://doi.org/10.1007/s00787-005-0432-4
  27. Spence, J. T., Helmreich, R., & Stapp, J.(1974). The Personal Attributes Questionnaire : A measure of sex role stereotypes and masculinityfemininity. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology, 4, 43