References
- 강이화ㆍ김아영ㆍ김대현(2007).중국인 유학생들의 대학생활 적응경험에 관한 연구,교육사상연구,21(3),65~88
- 김대현ㆍ김아영ㆍ강이화(2007).중국인 대학원 유학생들의 학업적응 경험에 대한 근거이론적 연구,아시아교육연구,8(3),159-187
- 김재우(2005).재한 중국인 유학생이 느끼는 차별과 대응방식이 문화적응 유형에 미치는 영향,석사학위논문.충북대학교
- 문성미(2003).간질을 가진 청소년의 사회심리적적응 과정에 대한 근거이론,박사학위논문.연세대학교
- 배현숙(2001).한국어 교육과정의 현황과 문제점,우리어문연구,17,55~75
- 안경숙(2001).초등학생의 친한 친구 사귀기 과정:근거이론 접근방법으로.박사학위논문,서울여자대학교
- 안경화(2006).한국어 교육방법론의 재검토:한국어 쓰기 교수학습법의 현황과 과제.국어교육연구,18,61~90
- 엄혜경(2003).국내 외국 유학생의 한국문화적응에 관한 연구:서울 5개 대학교를 중심으로.석사학위논문,중앙대학교
- 오지혜(2008).이야기 문법을 활용한 한국어 고급학습자의 이야기 쓰기 교육 연구,작문연구,7,275~305
- 원효원ㆍ강미라(2002).실업계 고등학교 졸업생의 산업현장 적응 현황 분석,수산해양교육연구,14(2),229~248
- 이경화 . 정혜영(2007).중학생의 스트레스 및 통제소재와 학교적응의 구조분석, 수산해양교육,19(1),8~18
- 이은영(2005a).유학생을 위한 한국어 연구:쓰기교육을 중심으로,언어학,13(3),1~16
- 이은영(2005b).외국인을 위한 외래어 교육.중국인 학습자를 중심으로,한국어학,28,167~183
- 이해영(2004).학문 목적 한국어 교과과정 설계연구,한국어 교육,15(1),137~164
- 이해영(2001).대학의 외국인 유학생을 위한 한국어 교육,이중언어학,18(1),279~301
- 임소영(2003).외국인을 위한 한국어 교육의 학습목표,한말연구,13,190~215
- 장연(2005).재한 중국인 유학생의 한국어 숙달수준 및 문화적응 스트레스 분석,석사학위논문,목포대학교
- 최태일(2001).주한 외국인의 문화적응 스트레스에 관한 연구,석사학위논문,연세대학교
- 한국교육개발원(2007).2007년 국내외국인 유학생통계,한국교육개발원
- 허춘영(1998).재한 중국유학생의 문화적응과 정신건강 실태연구:한족,조선족 유학생간의 비교,박사학위논문,한양대학교
- Brown, L.(2008). Language and anxiety: an ethnographic study of international postgraduate students,Evaluation and Research in Education,21(2),75~95 https://doi.org/10.1080/09500790802152167
- Glaser,B.G.(1992).Emergence vs forcing:basics of grounded theory analysis.CA:Sociology Press
- Huck,S.W.(2000).Reading statistics and research, New York.Addison Wesley Longman,Inc
- O'Donovan, E.(2008). Narrow the academic language gap to reduce the achievement gap, District Administration,44(2),58~59
- Poyrazli, S. & Kavenaugh, P.(2006). Martial status,ethnicity,academic achievement and adjustment strains: the case of graduate international students,College Student Journal 44,(4),767~780
- Qin,D.& Likes,M.B.(2006).Reweaving a fragmented self: a grounded theory of self-understanding among Chinese women students in the United States of America, International Journal of Qualitative in Education, 19(2),177~200 https://doi.org/10.1080/09518390600576087
- Roy, A.(1997).Bilingualism and contractive analysis in languages:a comparative study on foreign language acquisition in India and Korea,By linguistics,14,323~345
- Seo,S.(2005).A hermeneutical study of older Korean graduate students’ experiences in American higher education:from Confucian to Western educational values, Journal of Studies in International Education,9(2),164~187 https://doi.org/10.1177/1028315305274695
- Shigaki,I.& Simth,S.(1997).A cultural sharing model: American buddies for international students,International Education,27,5~21
- Strauss,A & Corbin,J.(1998a).Basics of qualitative research:grounded theory procedure sand techniques, London.Sage Publications
- Strauss,A & Corbin,J.(1998b).Basics of qualitative research:technique sand procedures for developing grounded theory,Second Edition.London:Sage Publications
- Tran,L.T.(2008).Unpacking academic requirement: international students in management and education disciplines,Higher Education Research & Development,27(3),245~256 https://doi.org/10.1080/07294360802183804
- Wesche,M & Lee,K.(2000).Korean students' adaptation for post secondary studies in Canada: a case study, Canadian Modern Language Review,56(4),637~690 https://doi.org/10.3138/cmlr.56.4.637
- Yeh,C.& Inose,M.(2003).International students reported English fluency, social support satisfaction, and social connectedness as preditcotrs of acculturative stress,Counselling Psychology Quarterly,16(1),15~28 https://doi.org/10.1080/0951507031000114058
- Zwiers,J.(2004).The third language of acdemic English,Educational Leadership,62(4),60~63