A study on sex-role reflected in the illustrations of social studies textbooks in Korean elementary schools

사회교과서의 직업영역에 나타난 성역할 분석: 초등학교 사회교과서의 화보를 중심으로

  • Received : 2009.08.26
  • Accepted : 2009.10.30
  • Published : 2009.12.31

Abstract

This study aims to analyze the illustrations of social studies textbooks in order to find both sex-stereotypes and changing trends of sex-stereotypes last 60 years. For the study, 56 textbooks of elementary social studies of grades 3 to 6 are collected from the first to seventh national curriculum. The illustrations of social studies textbooks are analyzed from two different perspectives. First, it analyzes the numbers of male and female appearances in the work place of the textbook illustrations. Second, it analyzes sex-stereotypes in the work place. Through the analysis, this study tried to find changing trends of sex-stereotypes last 60 years in the illustrations of social studies textbooks. The findings and suggestions are as follows. First, we need to make more female appearances in the illustrations in order to make female and male appearances balanced in the textbooks. Second, we need to make more female appearances in the work place, especially providing more female appearances in the illustrations of high-ranking jobs. Third, we need to present male and female characters more balanced in a variety of life situations, thereby contributing to the equal and just society to come in the near future.

Keywords

References

  1. 김정자ㆍ박선희ㆍ이영세ㆍ강선혜(2004).초등학교 교과서에 나타난 성역할 연구,한국여성개발원, 1985연구보고 200-4
  2. 김정자ㆍ박선희ㆍ이영세ㆍ강선혜(1986). 중학교 교육과정에 나타난 성역할 연구,한국여성개발원,1986연구보고서 200-2
  3. 김재인ㆍ정해숙ㆍ양애경(1993).초ㆍ중등학교 교 육과정에 나타난 남녀역할 연구,한국여성개발원
  4. 김재춘ㆍ왕석순(1999).제7차 교육과정에서의 양성 평등 교육 실현 방안 연구:5개 교과 양성평등 수업 지도 방안 개발을 중심으로,한국교육과정평가원,연구보고 RRC 99-1
  5. 김재춘ㆍ변효종(2008).초등학교 사회교과서 화보에 나타난 성역할 고정관념 분석,교육과정연구,26(4),21~46
  6. 민주교육추진 서울교사협의회 여성부(1988).성차별 극복을 위한 자료집 Ⅰ
  7. 박소영ㆍ김대현(2008).초등학교 사회과 교육과정과 교과서의 통합 편성에 관한 국제 비교 연구,수해양교육연구,20(2),168~183
  8. 박종운ㆍ김진구(2004).대학수학능력시험의 직업탐구영역에 대한 수산ㆍ해운계열 전문교과 문항 분석,수해양교육연구,16(2),50~59
  9. 오영오(1985).초등학교 교과서 Illustration의 교육적 효과에 관한 연구,석사학위논문,영남대학교
  10. 오재림ㆍ정해숙(2002).양성평등관점에 기초한 제7차 교육과정 교과서 분석 및 교과서 심의기준마련에 관한 정책연구,여성교육정책연구과제,2002-2
  11. 윤혜원(1990).유아의 성역할 고정관념에 관한 연구.석사학위논문,이화여자대학교
  12. 임정빈ㆍ정혜정(2000).성역할과 여성:여성학 강의,서울:도서출판 신정
  13. 정세화(1977).여성능력개발을 위한 교육과정 개편의 방향,신세호(편),한국인의 남녀역할관,한국교육개발원,181~190
  14. 정해숙ㆍ양애경ㆍ김홍숙(1995).유아교육기관에서의 성역할 교수ㆍ학습과정 분석,한국여성개발원,‘95연구보고서 200-1
  15. 정해숙 . 정경아(1998). 성인지적 관점에 기초한제6차 교육과정 운영 및 교과서 분석, 한국여성개발원
  16. 정해숙ㆍ유희정ㆍ이홍림ㆍ이순열(1998). 학교내성차별 실태조사 및 남녀평등 의식 고취 방안,한국교육개발원
  17. 정해숙ㆍ김연(2002).초ㆍ중등 교육과정의 성인지적 개편을 위한 양성평등 교육내용 개발,한국여성개발원
  18. 조희숙(1997).초등학교 저학년 교과서 화보에 나타난 성역할의 분석:해방 이후에서 현재까지,유아교육논총,7,163~185
  19. 주경란(1985).교육기회의 남녀불평등,교육학연구,23(2),17~34
  20. 주은희(1996).한국교육에서의 성차별 모니터링,서울:한국여성단체협의회
  21. 최원혜(2005). 양성평등교육관점에서 본 중학교사회교과서 내용분석, 교육연구논총, 26(1),241~263
  22. 최혜숙(1985).초등학교 바른생활 삽화의 성역할분포에 관한 분석,부산대학교 사범대학 유아교육과,유아연구,제3집,175~185
  23. 한명희(1983).초등학교 어린이의 성역할 의식과교육의 과제,동국대논문집,제22집,동국대학교
  24. 한명희(1991).제6차 교육과정 개정을 위한 초ㆍ중등학교 교육과정의 체제 및 구조 개선 연구,교육과정개정연구위원회
  25. 홍선희ㆍ황숙희(1995).초등학교 바른생활 1학년교과서 삽화에 나타난 성별 역할 묘사에 관한연구,부산대학교 사범대학 유아교육과,유아연구,제12집,98~107
  26. Heinich,R.,Molenda,M.,Russel, J. D.,&Smaldino, S. E.(2002). “Instructional media and technologiesforlearning(7th ed.)”,NY: PrenticeHall,Inc
  27. Huck,C.S.,Heplers,S,.& Hickman,J.(1993). “Children's literature in the elementary school(5th ed)”,Harcourt Brace Jovanovich CollegePublishers
  28. Linen,L.S.,& Signorella,M.L.(1993). Gender -schematicprocessing in children:“The role of initial interpretations of stimuli.” DevelopmentalPsychology,29,141~149 https://doi.org/10.1037/0012-1649.29.1.141
  29. Martin,C.L.,Eisenbud,L.,& Rose,H.(1995). “Children's gender based reasoning about toys.”ChildDevelopment,66,1453~1471 https://doi.org/10.2307/1131657
  30. Sadker, D. & Sadker, M. & Long, L.(1997). Gender and educational equality, In J.A. Banks & C.A. Banks(Eds.). Multicultural education: Issues and perspectives, Needham Heights, MA: A Viacom Company
  31. Simons,H.D.,& Elster,C.(1985).The function of illustrations in beginning reading text,In J.Niles& A.Lalik(Eds),“Issues in literacy: A researchperspective.”Thirty-fourthYearbook of the National Reading Conference,320~323
  32. Simons, H. D., & Elster, C.(1990). “Picture dependence in first-gradebasaltexts.”Journal of EducationResearch,84(2),86~92 https://doi.org/10.1080/00220671.1990.10885997
  33. Weitzman,L.J.,Eitler,E.(1972).Hokada,& Ross,“Sex-Role socialization in picturebooks for prechool children.” American Journalof Socialogy,77,1125~1150 https://doi.org/10.1086/225261