The Investigation of the Characteristics of a Teacher's Questions in Music Activity

음악활동시간의 교사질문특성 탐색

  • Received : 2009.07.17
  • Accepted : 2009.08.17
  • Published : 2009.10.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate the characteristics of a teacher's questions in each context of musical activity by analyzing those questions in kindergarten music activity qualitatively. The participant in research was a teacher in charge of the class of children aged 7. Analysis was carried out on the data collected for 3 months through participation observance note, recording material, interview material and weekly plan. As a result, the teacher's questions were leaned upon the convergent questions to confirm the reflection of information and the understanding of function in singing and performing activity. On the other hand, the teacher's questions were leaned upon the diffusive questions for the thought of integration of information in composition activity and upon the diffusive questions for representing feeling or image with no relation to musical meaning in appreciation activity. However, the teacher's questions for control were conducted together with one of the questions, the question mentioned ahead. The tacit control question in singing and performing activity and the explicit control question in composition activity were conducted together, and in appreciation activity, the simple questions to lead the class, though not with the purpose to control attention, was conducted together.

Keywords

References

  1. 강영심, 이미아, 정은영(2006). 암묵적 접근을 통한 바람직한 초등학교 교사상의 구성요인 탐색, 수산해양교육연구, 18(3), 283-292
  2. 권낙원(1996). 효과적인 발문. 중등우리교육, 6, 150-153
  3. 권덕원(1999). 베넷 리머의 음악 교육 철학에 관한 소고, 음악교육연구, 18, 81-98
  4. 김경희(1995). 음악적 사고에 대한 이론적 고찰, 음악교육연구, 14, 179-194
  5. 김경희(2003). 아동심리학, 서울: 박영사
  6. 김명숙(2007). 초등학교 음악과 수업 활동 분석, 박사학위논문. 영남대학교 대학원
  7. 김상룡(2006). 학습자 능력과 반응에 기초한 수학과 질문, 이종일(편). 교육적 질문하기. 서울:교육과학사
  8. 김수향(2008). 교사-유아간 이야기 나누기 시간에 나타난 교사의 질문방법 및 언어적 상호작용 분석, 아동교육, 17(1), 81-94
  9. 김영연(1997). 동요분석을 통한 통합적 유치원 음악수업모델, 음악교육연구, 16, 1-28
  10. 김재춘(2005). 듀이의 '교과의 심리화'와 '교과의 진보적 조작' 논의가 교육내용의 선정 및 조직에 주는 시사점 탐색, 교육과정연구, 23(2), 1-15
  11. 김창식(2006). 미술 감상 교육과 질문. 이종일(편). 교육적 질문하기, 서울: 교육과학사
  12. 노영희(1999). 통합교육을 위한 유치원 교육과정 계획의 조건 탐색, 유아교육학 논집, 3(2), 157-177
  13. 박병학(1986). 발문법 원론. 서울: 세광출판사
  14. 박철웅(2004). 지리교사의 발문 실태와 효율적 발문 전략에 관한 연구, 한국지리환경교육학회지, 12(1), 149-168
  15. 서동미, 박은주, 조형숙(2006). 교사-유아의 과학 대화 분석에서 나타난 교사의 언어적 상호작용 유형, 열린유아교육연구, 11(4), 1-36
  16. 서울대학교 교육연구소(1998). 교육학대백과사전, 서울: 하우출판사. 석문주(1996)
  17. 석문주(1996). 음악적 성장을 위한 음악과 교수-학습지도, 서울: 풍남
  18. 석문주(1999). 교실에서의 음악 감상, 서울: 교육과학사
  19. 성경희(1988). 음악과 교육론, 서울: 갑을출판사
  20. 성은영(2006). 맥락적 상황에 따른 유아교사의 발문 특성 탐색, 한국영유아보육학, 47, 225-244
  21. 안재신(1994). 상상력 개발을 위한 유아기 음악교육과정 연구, 박사학위논문. 단국대학교 대학원
  22. 양미경(1999). 교사의 질문 특성 및 역할에 대한비판적 이해, 건국대학교 동화와번역연구소, 중원인문논총, 20
  23. 양종모(2008). 음악과 수업에서 교사질문의 분석방법, 한국음악교육학회 제39회 여름학술 세미나 자료집, 441-451
  24. 양종모(2009). 음악과 수업에서 나타나는 교사의 질문 유형과 특성, 음악교육연구, 36, 139-165
  25. 엄정애, 송정, 박미경(2009). 교사를 통해 본 유치원 현장의 음악교육과 실행의 어려움. 유아교육연구, 29(1), 133-158
  26. 원효헌, 김귀순(2005). 제7차 교육과정 실행에 관한 교사의 인식 분석, 수산해양교육연구, 17(2), 260-269
  27. 원효헌(2006). 교수효과성의 본질에 관한 고찰, 수산해양교육연구, 18(3), 218-228
  28. 이명숙(2006). 고차적 사고와 질문, 이종일(편). 교육적 질문하기, 서울: 교육과학사
  29. 이혁규(1996). 중학교 사회과 교실수업에 대한 일상생활기술적 사례 연구, 박사학위논문, 서울대대학원
  30. 이홍수(1993). 음악교육의 현대적 접근, 서울: 세광음악출판사
  31. 이희진(1996). 음악적 사고 개발을 위한 교사의 질문 연구, 음악교육연구, 15, 275-347
  32. 임은애(2007). 동작과 언어를 통합한 리듬교육활동에 대한 효과 분석, 수산해양교육연구, 19(2), 239-255
  33. 임은애(2008). 유아음악교육의 통합적 접근을 위한 이론적 고찰, 수산해양교육연구, 20(2), 266-285
  34. 장경희, 이삼형, 김정선(2003). 유아의 질문 화행습득 과정, 텍스트언어학, 15, 401-425
  35. 조영남(2006). 교수-학습 전략으로서의 질문. 이종일(편). 교육적 질문하기, 서울: 교육과학사
  36. 조희형, 고영자(2008). 과학교사 교수내용지식(PCK)의 재구성과 적용 방법, 한국과학교육학회지, 28(6), 618-632
  37. 한형식(1996). 수업기술의 정석 모색, 서울: 교육과학사
  38. 허미애(2008). 유아교사의 사고성향수준과 질문의 관련성에 관한 연구: 이야기나누기시간에서의 언어를 통한 문제해결과제 수행을 중심으로, 유아교육학론집, 12(2), 233-257
  39. 현경실(2000). 초등학교 음악수업의 실태조사 II, 대구교육대학교 초등교육연구논총, 15. 99-124
  40. 황인영(2004). 초등 음악수업에 있어서 교사의 교수행동분석: 음악과 수업연구대회 수상작을 중심으로. 석사학위논문. 경인교육대학교 교육대학원
  41. Atwood, V., & Wilen, W.(1991). Wait time and effective social studies instruction: What can research in science education tell us? Social Education, 55, 179-181
  42. Blosser, P. E.(1973). Handbook of effective questioning techniques. Washington, Ohio: Education Associates
  43. Borich, G. D.(2000). Effective teaching methods. NJ: Prentice-Hall
  44. Brown, G.(1975). Microteaching. London: Methuen
  45. Brown, G., & Wragg, E. C.(1993). Questioning. New York: Routledge
  46. Chen, Y. Y.(2000). The self perceptions of inservice and preservice kindergarten teachers in Kooshiung and Pingtung regions concerning the usefulness of the music content of their teacher training programs Unpublished doctoral dissertation. Pennsylvania State University
  47. Chuska, K.(1995). Improving classroom questions: A teacher’s guide to increasing student motivation, participation, and higher level thinking. Bloomington, IN: Phi Delta Kappa Educational Foundation
  48. Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K.(1996). A Guide to teaching practice (4th eds.). New York: Routhledge
  49. Cole, P. G., & Chan, L. K. S.(1994). Teaching principles and practice. Sydney: Prentice Hall
  50. Dewey, J. (1916). Democracy and education. New York: Macmillan
  51. Dewey, J.(1938). Experience and education. 아동과 교육과정/경험과 교육. 박철홍(역)(2002). 서울: 문음사
  52. Ellis, K.(1993). Teacher questioning behavior and student learning: What research says to teachers. (Paper presented at the 1993 Convention of the Western States Communication Association. Albuquerque, New Mexico, (ERIC Document Reproduction Service No. ED 359 572)
  53. Gall, M.(1984). Synthesis of research on teachers' questioning, Educational Leadership, 42, 40-47
  54. Galton, M., Hargreaves, L., Comber, C., Wall, D., & Pell, A.(1999). Inside the primary classroom 20 years on. London: Routledge
  55. Kellough, R. D.(2003). A resoursful guide for teaching: K-12 (4th ed.), NJ: Prentice Hall
  56. Leonhard, C. & House, R. W.(1972). Foundations and principles of music education. 음악교육 의 기초와 원리, 안미자(역)(1992). 이화여자대학교 출판부
  57. MENC(Music Educators National Conference) (1992). MENC position statement on early childhood education, MENC soundpost, 8(2), 21-22
  58. Moore, K. D.(2003). Classroom teaching skills (5th ed.), New York: McGraw-Hill
  59. Morgan, N., & Saxton, J.(1991). Teaching, questioning, and learning, New York: Routledge
  60. Myhill, D., & Dunkin, F.(2002) What’s a good question? Literacy Today, 8-9
  61. Ornstein, A. C., & Lasley, T. J.(2004). Strategies for effective teaching (4th ed.), New York:McGraw-Hill
  62. Philpott, C. & Plummeridge, C. (Eds.)(2001). Issues in music teaching, New York: Routledge
  63. Pogonowsky, L.(1989). Critical thinking and music listening, Reston, VA: MENC, 37
  64. Redfield, D. L., & Rousseau, E. W.(1981). A meta-analysis of experimental research on teacher Questioning behavior. Review of Educational Research, 51(2), 237-245, the common dimensions of aesthetic and religious experience, Unpublished doctoral dissertation, University of Illinois at Urbana Champaign https://doi.org/10.3102/00346543051002237
  65. Reimer, B.(1989). A philosophy of music education: Advancing the vision (2nd ed.), Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall
  66. Rosenshine, B.(1976). Recent research on teaching behaviors and student achievement, Journal of Teacher Education, 27(1). 61-64 https://doi.org/10.1177/002248717602700115
  67. Serafine, M. L.(1988). Music as cognition, New York: Columbia University Press, 1988
  68. Sinatra, R, & Annacone, D.(1984). Questioning Strategies to Promote, Cognitive Inquiry in the Social Studies, Social Studies, January /February, 75, 18-23 https://doi.org/10.1080/00377996.1984.10114411
  69. Sternberg, R.(1985). Beyond IQ: A triarchic theory of human intelligence, 신지능이론, 하대현(역)(1991), 서울: 교문사
  70. Sternberg, R.J., Conway, B.E., Ketron, J.L., & Bernstein, M.(1981). People's conception of intelligence, Journal of Personality and Social Psychology, 41, 37-55 https://doi.org/10.1037/0022-3514.41.1.37
  71. Tait, M., & Haack, P.(1984). Principles and processes of music education, New York: Teachers College Press, Columbia University
  72. Tobin, K., Tippins, D. & Gallard, A. J.(1994). Research on instructional strategies for teaching science, In D. L. Gabel (eds.) Handbook of research on science teaching and learning, New York: Macmillan Publishing Company
  73. Webster. P. R.(1987). Refinement of a measure of creative thinking in music, In Madsen, C., & Prickett, C. (ed.), Applications of research in music behavior, Tuscalosa: University of Alabama Press
  74. Wells, G.(1999). The zone of proximal development and its implications for learning and teaching, In Wells, G. (ed.), Dialogic inquiry: Toward a sociocultural practice and theory of education, Cambridge: Cambridge University Press
  75. Wilen, W. W.(1991). Questioning skills for teachers (4th ed.), Washington, DC: National Education Association