Strategies for e-Learning development in China through the analysis of e-Learning adminstration status in Korean Industry-Academia e-Learning cooperation

한국의 산.학 e-Learning 운영 실태 분석을 통한 중국에서의 e-Learning 발전 전략

  • 윤자룡 (충남대학교 대학원) ;
  • 최완식 (충남대학교 사범대학 기술교육과)
  • Received : 2009.07.30
  • Accepted : 2009.09.25
  • Published : 2009.12.31

Abstract

The purpose of this study is to investigate Chinese e-Learning development strategies based on the analysis of Korean Industry-Academia e-Learning cooperation. Literature review and interview with experts about the subject regarding this study were the main research methods for the study. The results of the study are as follows 1. Chinese government should amend and complement the e-Learning policy of the chinese enterprise continuously through the Korean government's experience about the e-Learning policy such as enterprise e-Learning system, standardization of LMS, and quality assurance. 2. Korean government's policy about e-Learning has emphasized on practical development of e-Learning contents and LMS. And we have found they have good effects from the policy in terms of human resource development. However, Chinese government generally has emphasized on external extension of the scale and administration.nte, Chinese government should follow the practical policy in the e-Learning development as Korean government has done. 3. The way of Individualized learning, cooperative learning, team work, WBI, standardized LMS, and Blended Learning in Korea could be well adapted in Chinese e-Learning.

본 연구는 한국에서의 산.학 e-Learning 운영 실태를 조사 분석하여 중국에서의 e-Learning 운영을 위한 발전 전략을 탐색하는 것이 목적이다. 연구방법은 주로 문화 기술적 연구 방법인 문헌 조사법, 전문가 상담법과 자료 분석법을 이용하였으며 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국의 정책적 경험을 거울삼아, 중국 정부가 기업 e-Learning에 관련된 정책 (기업 e-Learning 제도, LMS, 표준화, 품질 보장 등)을 지속적으로 수정.보완하여야 하며 국제 교류와 합작 등은 중국의 기업e -Learning 운영에 도움이 될 수 있을 것으로 조사되었다. 둘째, 한국의 e-Learning은 LMS의 표준화 및 콘텐츠 개발 등과 같이 실제적인 발전을 중시하여 좋은 효과를 얻고 있다. 그러나 중국에서의 e-Learning은 외형적인 관리제도만을 중시하였다. 따라서 e-Learning의 확대일로 시점에 있는 중국은 한국 사례를 통해 LMS의 표준화 및 콘텐츠의 질 관리 등과 같이 실제적인 발전 전략을 도모하여야 할 것이다. 셋째, 한국의 WBI, LMS, 팀워크 등의 학습 방법을 중국 e-Learning에 도입하면 개별화 학습과 협동학습이 적절히 혼합하여 발전할 수 있을 것이고 Blended Learning 등의 학습 방법을 중점적으로 다루어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 강명희(2001). e-Learning 환경에 적합한 교수-학습 전략. 크레듀 발표자료
  2. 임병노 외(2006). 고등교육 e-Learning현황 조사 분석 연구. 한국교육학술정보원
  3. 한국공무원사이버교육센터 홈페이지. http://cyber.coti.go.kr/
  4. 한국 노동부(2004). 한국 e-Learning 산업 발전법
  5. 한국산업자원부, 한국사이버교육학회(2007). 2006-2007 e-Learning 백서
  6. 한국산업자원부, 한국사이버교육학회(2007). 2007 교육정보화 백서
  7. 丁 新(2008). 企業 數字化 學習 課程 來源 及 特點分析. 中國遠程敎育
  8. 呂森林(2005). 企業 e-Learning 産業 硏究 報告. 中國遠程敎育
  9. 秦 宇(2008). 破解 e-Learning 應用之 迷局. 在線敎育資訊
  10. 許放明(2006). 社會建構主義: 淵源, 理論 及 意義. 上海交通大學 學報
  11. 兪勝泉(2003). e-Learning在 中國 企業的 發展趨勢. 中國遠程敎育
  12. 中國企業 通信網 訓練市場 發展現狀 報告書(2005). 中國遠程敎育
  13. 中華人民共和國 敎育部(1998). 面向21世紀 敎育振興 行動計劃
  14. 中華人民共和國 敎育部(2004). 2003-2007 敎育振興 行動計劃
  15. 中華人民共和國 經濟貿易委員會(2001). 中華人民共和國國家標準 GB/T 19025-2001
  16. Anderson & Krathwohl(2001). A taxonomy for learning teaching. and assessing: A revision of Bloom's educational objectives. New York, NY: Longman
  17. iResearch(2008). 2007-2008 China Online Education Services Research Report
  18. Jay Cross(2006). Informal Learning: Rediscovering the Natural Pathways That Inspire Innovation and Performance. This article is online at http://agelesslearner.com/
  19. Lev Vygotsky, (1925). Consciousness as a problem in the psychology of behavior. This article is online at http://www.marxists.org/archive/vygotsky/works/1925/ consciousness.htm
  20. Spradley(1979). The Ethnographic Interview. Harcourt Brace Jovanovich College Publishers
  21. Spradley(1980). Participant Observation. Harcourt Brace Jovanovich College Publishers
  22. Williams, M. & Burden, R. L(1997). Psychology for Language Teachers: A Social Constructivist Approach. Cambridge: Cambridge University Press.*