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Piping Analysis for Excavation in a Embankment

굴착에 따른 인접 제방의 파이핑 해석

  • 이송 (서울시립대학교 토목공학과) ;
  • 국중진 (서울시 도시교통본부 도로계획 담당관실) ;
  • 정민형 (서울시립대학교 토목공학과)
  • Received : 2008.06.27
  • Accepted : 2008.08.04
  • Published : 2009.01.30

Abstract

One of the cause of embankment failure for piping is a routine design for piping consideration without exact understanding of that. Therefore, in this study, comparison and analysis of existing piping consideration methods had been conducted through embankment sections when sheet piles constructed on sandy ground. For the Terzaghi method and the critical hydraulic method, safety factors were changed up to double depending on the method. And for the critical velocity method, it was dramatically changed due to design parameters. Consequently, existing piping consideration method currently used is recommended not to be applied to all ground conditions uniformly but to applied with exact understanding of each consideration method characteristics depending on ground conditions.

파이핑에 의한 제방 사고의 원인은 설계과정에서 파이핑 현상에 대한 정확한 이해 없이 단순 적용되는 검토과정이 문제의 한 원인이 된다. 이에 본 연구는 사질토 지반에 가까운 제방단면에 sheet pile을 타입할 때 굴착면에서 기존의 파이핑 검토 방법들을 비교 분석하였다. Terzaghi 방법과 한계동수경사 방법에서 안전율은 각 방법에 따라 최대 2배의 차이를 보였다. 그리고 한계유속 방법은 설계인자를 어떻게 판정하느냐에 따라 큰 편차를 나타내었다. 결론적으로 기존의 파이핑 해석방법을 모든 지반 조건에 일률적으로 적용하기 보다는 지반 조건에 따라 각 해석방법이 가지는 특성을 이해하고 적용해야할 것이다.

Keywords

References

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