A Study of Teachers' Perception on the School Autonomy Policy

학교자율화 추진계획에 대한 교원의 인식 분석

  • Received : 2009.09.22
  • Accepted : 2009.11.23
  • Published : 2009.12.31

Abstract

The purpose of this study was to see teachers' perception on the School Autonomy Policy and to give some suggestions for better settlement of the policy. To achieve the above aim, we used survey method to 390 teachers and analyzed 363 responses with SPSS program. The research findings are as follows. Most of teachers supported the intent and aim of the School Autonomy Policy, however, the respondents showed conflicting responses on the contents, process, core subject according to their interests. In other words, respondents who have more teaching career including principals answered positively on the policy and it's process than lower career teachers. Lower career teachers expressed very negative recognition and little understanding for the policy itself. From the result of the survey, it could be suggested that the teachers' cooperation, especially lower career teachers' conciliation, is very important to settle down the School Autonomy Policy successively.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 인제대학교

References

  1. 강승희․김창숙․황순영(2008).어린이집 실외놀이 운영실태 및 교사의 인식,수해양교육연구,20(2),309~322
  2. 고전(2008).학교 자율화 정책의 특성과 과제:5․31교육개혁에서 4․15학교자율화 추진계획까지,초등교육연구,21(3).199~221
  3. 교육과학기술부(2008a).학교자율화 추진계획 관련 시․도교육청 담당관 회의 자료,교육과학기술부 교육복지지원국/교육분권화추진팀
  4. 교육과학기술부(2008b).자율적이고 창의적인 학교운영 기반조성을 위한 학교규제 지침 일괄정비 계획(안),교육분권화추진팀.보도자료
  5. 김성열 외(2005).학교운영 자율성․다양성 제고방안 모색 및 제도화 지원에 관한 연구,경기도 교육청
  6. 김영철(1994).학교와 교육행정기관간의 자율과 통제.교육행정학연구,12(1),29~52
  7. 김창걸(1986). 교육운영의 자율화. 교육학연구,24(3),51~64
  8. 김흥주(2004).학교지원 중심체계 구축을 위한 교육행정체제 혁신 방안 연구,한국교육개발원
  9. 김흥주(2008).초․중등 자율화 정책의 방향과 과제,KEDI창립 제36주년 기념 학술세미나 자료집
  10. 나병현(1994).교육의 자율성:문제의 양태와 이론적 근거 탐색,교육학연구,32(1).151~168
  11. 박상완(2008).자율화의 관점에서 본 초등교원교육의 진단과 과제,2008년도 제53차 교원교육학술대회 자료집
  12. 박우진(2004).학교경영에서의 통제성과 자율성,교육행정학연구,22(4).67~84
  13. 신재철 외(2003).교육개혁조치에 따른 학교의 자율적 경영에 관한 연구,교육행정학연구,21(2),329~357
  14. 이종재 외(2003).학습하는 사회,함께하는 교육:교육공동체형성과 지식기반사회 교육체제 구축,한국교육개발원
  15. 원효헌․김귀순(2005).제7차 교육과정 실행에 관한 교사의 인식 분석,수해양교육연구,17(2),260~269
  16. 정제영(2008).학교자율화의 쟁점과 주요 과제,교육행정학연구,26(2),415~435
  17. 정태범(1998).학교교육의 구조적 개혁,서울:양서원
  18. 정호표(1997).학교교육에서 자율성의 준거와 개발 방안,교육철학,15,415~435
  19. 허병기(1997).교육행정에서의 자율과 통제 주장의 논리,교육행정학연구,12(1),1~21
  20. 홍관석(1999).학교단위책임경영체제의 모형개발과 실천전략,교육행정학연구,17(2),1~24
  21. Brown,D.J.(1991).Decentralization:The administrator's guidebook to school district change, CA:Corwin Press,Inc
  22. Carnoy,M.& Levin,H.M.(1985).Schooling and workin the democratic state.Palo Alto:Stanford
  23. David,J.L.(1989).Synthesis of research on school-based management,Educational Leadership, 46(8),45~53
  24. Fiske,E.B.(1996).Decentralization of education:Politicsand consensus,Washington DC:The World Bank
  25. Lunenburg, F. C. & Ornstein, A. C.(1996). Educational administration:Concepts and practices, CA:Wadsworth Publishing Company
  26. Murphy, J.(1993). School-based management. Paper prepared for the North Carolina Educational Policy Research Center
  27. Murphy,J.& Beck,L.G.(1995).School-based management as school reform:Taking stock, CA:Corwin Press,Inc
  28. Quinn, V.(1984). To Develop Autonomy: a critique of R.F. Deardon and Two Proposals. Journal of Philosophy of Education,18(2)
  29. Rich,J.M.(1986).Autonomy and Purposes of Schooling, Educational Philosophy and Theory.18(2)