DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Expression for Indoor Design base of Interactive using Digital Art

디지털 아트를 활용한 인터랙티브 기반의 실내공간디자인 표현 연구

  • 김재헌 (동의대학교 영상정보대학원 디지털방송영상학과) ;
  • 김치용 (동의대학교 영상정보대학 영상정보공학과)
  • Published : 2009.11.30

Abstract

The latest, Digital art is attempt new field's Art, that is utilize variously digital media image, sound, simulation, 3D holography. A large number of Digital Art is contact with the audience in pavilion(limit place and limit period). However, It will be possible, Digital Art can use place digital form media even there are indoor, outdoor, anywhere. Prior to study, I was to analyze the feature of Digital Art in order to using Digital Art, Interactivity make communication between humans and the art as well as cause audience participation, and take a role of bridge between human and space. A study was base on the relationship between human and space, space and Digital Art, Digital Art and human taken the focus interaction between human and space, and Interactivity of Digital Art. This paper analyze reciprocal action for utilize Digital Art in indoor space design, and this paper study expression about indoor design base of interactive.

최근 디지털 아트는 이미지, 사운드, 시뮬레이션, 3차원 홀로그래피 등의 다양한 디지털 미디어를 활용하여 새로운 분야의 예술로 시도되고 있다. 이런 수많은 디지털 아트는 전시관이라는 제한된 장소와 제한된 기간에만 관객들과 접하고 있는 상황이다. 하지만 디지털 아트는 디지털 형태의 미디어를 이용할 수 있는 공간이면 실내외 어디든 활용 가능성이 있다. 디지털 아트를 활용하기 위하여 먼저 디지털 아트의 특징을 분석하였다. 디지털 아트의 상호작용성은 관객의 참여를 유발시킬 뿐 아니라 인간과 예술과의 의사소통을 가능하게 하며, 인간과 공간을 연결하는 연결고리 역할을 한다. 인간과 공간의 상호작용과 디지털 아트의 상호작용성에 중점을 두고 인간과 공간, 공간과 디지털 아트, 디지털 아트와 인간의 관계성을 연구하였다. 본 논문에서는 디지털 아트를 활용하여 실내공간디자인에 하기 위하여 필요한 상호작용성에 대해 분석하고, 인터렉티브 기반의 실내디자인에 관한 표현을 연구했다.

Keywords

References

  1. 임학순, "디지털시대, 예술과 기술의 상호작용 연구". 정보통신정책연구원, 2005
  2. 강동규, "디지털 미디어를 활용한 건축모델의 공간 체험 효과에 관한 연구 . 디지털 미디어의 감성 인터렉션 표현을 중심으로", 2009
  3. 루시 볼리반트, "제4의 공간 대화를 시작하다", 픽셀하우스, 2007
  4. 권영걸, "공간디자인 16강",도서출판국제, 2001
  5. 조재현, "공간에게 말을 걸다", 멘토프레스, 2009
  6. 하은경, "인터랙션 디자인 관점에서의 감성적 체험 공간에 관한 연구", 홍익대학교 대학원 공간디자인 전공 박사과정, 2005
  7. 이연숙, "미래공간과 디자인", 연세대학교 출판부, 2009
  8. Bennudez J., "Between Art, Science and Technology.", 2005
  9. Eddie Dombrower, "Dombrower's Art of Interactive Entertainment Design", McGraw-Hill, 1998
  10. http://www.d2-design.co.uk