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Communication Pattern and Problem-solving Ability of the Internet Game Addicts in College Students

대학생 인터넷게임 중독 집단의 의사소통유형 및 문제해결능력

  • Published : 2009.11.28

Abstract

The purpose of this study is to verify differences between the college students communication pattern and problem-solving ability according to the degree of their internet game addiction. Data were obtained through 295 respondents from the college students in Seoul, Kyungsang and Junra Provinces and analyzed by one-way ANOVA. The findings are as follow: First, respondents has some significant differences in communication pattern according to the degrees of the internet game addiction. Second, the high level of addiction group shows the less functional communication pattern such as placating, blaming, irrelevant stance. Third, faced with the problem, the high level of addiction group has a tendency to use more negative problem-oriented, impulsive and careless-style, avoidance-style than rational problem solving style.

본 연구는 인터넷 게임 중독수준에 따라 대학생의 의사소통유형 및 문제해결능력에 어떠한 차이가 있는가를 밝혀내기 위해 진행되었다. 이를 위해 경상도, 전라도, 서울지역 대학생 295명을 연구대상으로 삼았다. 일원변량분석을 통해 분석한 결과 첫째, 대학생의 인터넷게임 중독 수준에 따라 의사소통유형에 차이가 있는 것으로 나타났다. 구체적으로 인터넷게임에 중독되어 있는 대학생들이 중독되지 않은 대학생에 비해 일치형의 기능적 의사소통은 적게 사용하는 반면 비난형, 회유형, 산만형의 역기능적 의사소통을 많이 사용하는 것으로 나타났다. 둘째, 대학생의 인터넷 게임 중독 수준에 따라 문제해결능력에 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 인터넷게임에 중독된 대학생들은 문제가 발생했을 때 합리적 문제해결 스타일은 적게 사용하는 반면 부정적 문제지향, 충동-부주의적, 회피적 스타일을 더 많이 사용하여 해결하는 것으로 나타났다.

Keywords

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