DOI QR코드

DOI QR Code

Design and Development of a Interactive Distance Learning System based on Individualized Questioning

개별적 발문에 기반한 동적 원격교육시스템의 설계 및 개발

  • Published : 2009.02.28

Abstract

As the learning space has expanded, the distance education has become a recent scholarship in teaching-learning method, and also a great type of media, technologies and strategies to support distance education are attracting a fair amount of attention. However in order to manage a distance education system, it is necessary to be endowed user with technical ability and operational expenses. On the other hand, although a web-based system that makes simple may cut cost, it is difficult to analyze learner's behaviors. Therefore, in this paper, we developed a interactive distance system based on individualized questioning, which relies upon learner's knowledge state and applies a efficient individualized learning method. Additionally, this study is instrument to reduce users' technical ability and operational expenses.

학습 공간의 확대로 원격교육은 교수 학습 방법의 주요 흐름의 하나로서 자리잡았고 이를 지원하기 위한 다양한 매체, 기술 및 전략 등에 관한 연구가 지속적으로 이루어지고 있다. 하지만 대부분의 원격교육시스템은 교수자나 학습자에게 일정 수준 이상의 기술적 소양과 경제적 부담을 요구한다. 또한 이러한 문제점을 해소하기 위한 학교 현장에서의 간소화된 웹 기반 원격교육시스템은 학습자 행동을 파악하기 어렵게 하는 단점이 있다. 이에 본 연구에서는 시스템의 구축 및 운영에 필요한 부담을 제거하고 원격학습 환경에서 학습자의 지식 상태에 의존하여 개별화 학습이 가능한 개별적 발문에 기반한 동적 원격교육시스템을 개발하고 그 효과성을 검증하였다.

Keywords

References

  1. 서현곤, 사공봉, 김기형, "원격교육을 위한 클라이언트/서버 구조의 웹기반 시뮬레이션 환경:SimDraw", 정보과학회논문지:소프트웨어 및 응용, 제30권, 제11호, pp.1080-1091, 2003.
  2. 정인성, 최성희, "온라인 열린 원격교육의 효과 요인 분석", 교육학연구, 제37권, 제1호, pp.369-388, 1999.
  3. D. Keegan, Loundations of distance education. London, Routledge, 1996.
  4. V. Lya, P. Tjeerd, J. A. Ray, and K. Wilmad, "Motivating Students at a Distance: The Case of an International Audience," Educational Technology Research and Development Vol.50, No.2, 2002.
  5. 박종선, 김기석, "사이버교육시스템에서의 개별학습을 위한 적응적 탐색지원기법 연구", 한국컴퓨터교육학회논문지, 제5권, 제1호, pp.85-98, 2002.
  6. 홍승정, 이선순, "원격학습자의 학습매체 활용방법", 원격교육논총, 제17권, pp.167-191, 2004.
  7. 김경화, "원격고등교육 실태분석과 발전과제 : 학습자 요구분석을 중심으로", 교육행정학연구, 제2권, 제3호, pp.1-34, 2004.
  8. 김태석, "취약성 분석 알고리즘을 이용한 학습자중심의 코스 스케쥴링 멀티 에이전트 시스템의설계", 정보처리학회논문지A, 제8권, 제4호, pp.512-521, 2001.
  9. Y. K. Back and S. C. Kang, "Designing and Implementing an Adaptive Web Agent for Facilitation learning Patticipation in E-Learning," In the Proc. of ICCE, 2001.
  10. G. Weber and P. Brusilovsky, "ELM-ART: An adaptive versatile system for Web-based instruction," International Journal of Artificial Intelligence in Education, Vol.12, No.4, pp.351-384, 2001.
  11. A. F. Rafael, C. R. Marta, and O. G. Fernando, "An Approach of Student Modelling in a Learning Companion System," IBERAMIA 2004, pp.891-900, 2004.
  12. http://www.lrdc.pitt.edu/
  13. 박성익, 조영환, "원격교육매체에 대한 학습자의 인식 분석 : 다차원척도법을 적용하여", 열린교육연구, 제13권, 제2호, pp.115-137, 2005.
  14. 김기수, 한영춘, 이상헌, "웹기반 원격교육시스템의 학습효과에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 경영연구, 제18권, 제3호, pp.195-218, 2005.
  15. 최숙영, 양형정, 백현기, "문항반응이론에 의한 컴퓨터 적응적 평가와 동적 학습 내용 구성에 기반한 적응형 교수 시스템", 정보과학회논문지: 소프트웨어 및 응용, 제32권, 제5호, pp.438-448, 2005.
  16. 김원일, 고영중, 서정연, "강화 학습법을 이용한 효과적인 적응형 대화 전략", 정보과학회논문지: 소프트웨어 및 응용, 제35권, 제1호, pp.33-40, 2008.
  17. http://www-amlcsumassedu/-stern/webits/itswo-rksop/brusilovsky.html
  18. 김용범, 김영식, "지능형 교육 시스템을 위한 적응적 지식베이스 객체 모형 개발", 한국정보처리학회 논문지, 제13(B)권, 제4호, pp.117-134, 2006.
  19. 김용범, 김영식, "학습자 인지 구조체를 이용한 추론의 개별화 전략", 한국컴퓨터교육학회 논문지, 제9권, 제5호, pp.31-39, 2006.