Abstract
This study is which sees analyzes the distance perception of the tourist affects in tourist resort selection conduct and this leads and there is the goal provides a fundamental data to the marketing strategic establishment an area tourist resort activation. According to the research result residence of choice there was a difference to psychological distance perception, according to sex and occupation appeared with the fact that is difference to tourist resort selection conduct. The psychological distance perception while tourist resort selection acting was analyzed with the fact that affects in travel ability. The research which sees psychological distance perception affects with the scholastic questionable matter which analyzes the thing a practical questionable matter respects an area tourist resort marketing strategic establishment together in tourist resort selection conduct and provided new fundamental information.
본 연구는 관광객의 거리지각이 관광지선택행동에 미치는 영향을 분석하고 이를 통해 지역관광지 활성화를 위한 마케팅 전략수립에 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구결과 거주지에 따라 심리적 거리지각에 차이가 있었으며, 성별, 직업에 따라 관광지선택행동에 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 심리적 거리지각은 관광지선택행동 중 여행능력에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 본 연구는 심리적 거리지각이 관광지선택행동에 영향을 미친다는 것을 분석한 학문적 의의와 함께 지역관광지 마케팅 전략 수립을 위한 새로운 기초정보를 제공했다는 실무적 의의를 갖는다.