초록
본 연구의 목적은 병원의 정규직원과 아웃소싱 직원간의 일반적 특성을 이해하고, 아웃소싱에 대한 태도에 있어서 차이를 분석하며, 근무환경, 가치관, 조직문화요인 등의 요소들을 비교분석하고, 이러한 요인들을 최적화하여 직무만족과 직무몰입, 이직의도에 각기 어떠한 영향을 미치는가를 분석하고자 하였다 설문조사 결과, 정규직원들이 직업에 대한 자부심, 직무수행능력에 대한 인정수준, 상사에 대한 업무지시 방식에 대한 만족도, 하루업무량에 대한 만족도 등에 대한 내용들에 있어서 아웃소싱 직원에 비해 긍정적으로 인식하고 있었고, 통계적으로도 유의한 결과를 보였다. 또한, 다중회귀분석을 통해 직무만족과 직무몰입에 영향을 미치는 조직문화 요인으로, 정규 직원에게서는 이념수행과 가치관이, 아웃소싱 직원에게서는 가치관과 이념인식, 교육이 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 그러므로 직무만족과 직무몰입을 극대화하기 위해서는 아웃소싱 직원들의 긍정적인 가치관 확립을 위한 프로그램의 개발과 함께 직원 채용시 긍정적 가치관을 소유하고 있는 직원을 선발하는 것이 매우 중요하다고 할 수 있다.
The purposes of this study were to understand the differences of general characteristics, to compare understanding level of the organization cultures, and to develop more good management methods between outsourcing workers and regular workers in hospitals. Major results of this study were as follows: First, regular workers had higher level than outsourcing workers in major understanding on job satisfaction and organization cultures(pride of their jobs, recognition level of job performance ability, satisfaction on ordering method. etc.). Second, the results showed that the level of job performances related with effective management of the factors in job satisfaction and involvement. Third, through multiple regression analysis to understand factors on job satisfaction and involvement, we understood that regular workers were effected by vision performance of hospital and their value view-point, and outsourcing workers were influenced by recognition levels and education levels of hospital vision, Therefore, to maximize level of job satisfaction and involvement. we have interest in development of education program for outsourcing workers, and selection of adequate persons in hospital culture.