Abstract
When an online game is considered as a commercial product, now an online game should arouse the consumer's purchase desires as a service item. Most of all, the contents of an online game are important, but, on the other hand, beyond the online game services, it is also important to improve the accessibility of online games, which are developed through the specific testing processes. That is, it is necessary to develop comprehensive and systematic game testing processes considering even the aspects of the usability of the online games on the basis of the qualitative and measureable game tests. Therefore, this study is intended to suggest the proper scopes of the online game testing processes in a view that an online game is a commercial product.
온라인 게임을 하나의 상품이라는 측면에서 보았을 때 개발되는 모든 온라인 게임은 서비스 제품으로서 사용자에게 구매의욕(게임을 하고 싶은 마음)을 불러 일으켜줘야 한다. 무엇보다도 게임 콘텐츠 재미 부분이 중요하지만 다른 한편으로는 게임 서비스 이전 세부적인 테스트 프로세스를 통해서 개발된 게임의 접근성을 향상시키는 것도 중요하다고 본다. 즉, 일반적인 게임성 테스트 이외에도 이제는 게임 사용성 측면까지 고려한 종합적인 게임 테스트 프로세스가 필요하다. 다시 말해서 체계적인 게임 테스트 프로세스를 통해 정성적이며 정량적인 게임검증이 필요하다고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 온라인 게임을 상품이란 기준 하에 그에 따른 평가 프로세스에 관한 내용을 제안하였다.