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Play Motive Augmentation Research Method through Quest Understanding of MMORPG and Pluralistic Understanding of a Player

MMORPG의 퀘스트 이해와 플레이어의 다원주의적 이해를 통한 플레이 동기 증강 방안 모색

  • 박용현 (공주대학교 대학원 게임디자인) ;
  • 경병표 (공주대학교 대학원 게임디자인) ;
  • 이동열 (공주대학교 대학원 게임디자인)
  • Published : 2009.10.28

Abstract

MMORPG Quest plays a strong role of motivation through compensation related with Avatar such as items and experience points rather than a role of story transfer. This situation finally made MMORPG become a difficult game that players should study the compensation of Quest for growth of a character, so it causes fixation of the user class. As a solving method of the fixation of the users, the possibility of Quest capable of strengthening play motive of various users through clarification of motivation structure of the Quest play and pluralistic understanding about players was investigated. This is a direct response to the user within the game system or how to use the player log information. The pluralistic understanding method of players will have values as a tool that can guarantee the objectivity and actual production of the data collected utilizing.

MMORPG는 퀘스트는 이야기 전달의 역할보다는 아이템과 경험치와 같은 아바타와 관련된 보상을 통한 게임 플레이 동기부여 역할이 강하다. 이것은 결국 MMORPG를 캐릭터 성장을 위해 퀘스트의 보상을 공부해야 하는 어려운 게임으로 만들어 유저 층의 고착화를 초래하고 있다. 유저 고착화 해소방안으로 퀘스트 플레이의 동기부여 구조를 밝히고 플레이어에 대한 다원주의(多元主義, pluralism)적인 이해를 통해 다양한 유저의 플레이 동기를 증강 시킬 수 있는 방안을 살펴보았다. 이것은 게임 시스템 내에서 사용자에게 직접질의를 하거나 로그 정보를 활용하는 방법이다. 다원주의적인 이해는 이렇게 수집된 데이터의 활용에 있어서 객관성과 구현 가능성을 보장해 줄 수 있는 가치가 있을 것이다.

Keywords

References

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