Abstract
The purpose of this study was to investigate the perception of the scientifically gifted high school students to the research and education (R&E) program. 270 scientifically gifted high school students participating in R&E program were sampled and surveyed according to the R&E' purpose, the process of topic selection, the advantage, and disadvantage of R&E. 4 students among them were interviewed in depth. Students perceived the purposes and advantages of R&E as fostering the scientist' qualifications, providing the research opportunities, and improving the inquiry ability and the disadvantages of R&E as the time consumption in research, the participation as a sideline, and the difficulty of contents. The R&E program was mainly composed of a pre-determined topic, fixed procedures, and expert's settlements in the problem-emerging situation and was not cognitive but technical apprenticeship. In addition, students considered the participation of R&E as a chance of experience about the high techniques and the valuable instruments instead of the improvement on the creative problem-solving ability. The role of mentors in the R&E program is so important that it affects largely on the productive participation and the perceptions of science and scientists.
본 연구에서는 R&E 프로그램에 참여한 270명의 학생을 대상으로 R&E의 목적, 주제 선정 과정, R&E의 장단점에 관하여 설문 조사를 실시하였고, 4명의 학생을 대상으로 심층인터뷰를 실시하였다. R&E의 목적과 장점에 대하여 학생들은 '예비 과학자로의 자질 함양, '연구 기회 제공', 탐구 수행 능력 신장'으로 인식하였으며, 단점으로는 '연구에 소비된 시간', '타율적 참여', '연구 내용의 어려움' 등을 언급하였다. R&E 프로그램은 정해진 주제 제시된 실험과정 문제 발생 시 전문가의 도움으로 진행되는 기술적 도제과정이 대부분이었으며, 창의적 문제해결능력 신장보다는 새로운 실험 장비나 첨단 기술을 접하는 기회 제공 차원이 큰 것으로 나타났다. R&E 프로그램에서 멘토의 역할이 중요하며, 멘토의 역할은 학생들의 생산적 참여 정도와 과학 및 과학자의 인식에 큰 영향을 주었다.