The Effects of Maternal Achievement Pressure and Emotional Support on Adolescents' Achievement Motivation

어머니의 성취압력과 정서적 지지가 청소년의 성취동기에 미치는 영향

  • Koo, Hyun-Kyung (Dept. of Consumer Science and Human Development, Ewha Womans Univ.) ;
  • Doh, Hyun-Sim (Dept. of Psychology/Interdisciplinary Program in Child Development & Intervention, Ewha Womans Univ.) ;
  • Choi, Mi-Kyung (Interdisciplinary Program in Child Development & Intervention, Ewha Womans Univ.)
  • 구현경 (이화여자대학교 소비자인간발달학과) ;
  • 도현심 (이화여자대학교 심리학과/아동학협동과정) ;
  • 최미경 (이화여자대학교 아동학협동과정)
  • Published : 2009.10.31

Abstract

The main purpose of this study was to examine the effects of maternal achievement pressure and emotional support on adolescents' achievement motivation. A total of 241 adolescents in the second grade of two middle schools in Seoul and their mothers participated in the study, and completed questionnaires on mothers' achievement pressure and emotional support. Adolescents also answered a questionnaire on achievement motivation. Sohn's(1997) Achievement Pressure Scale, Sung's(1993) Social Support Scale and Hermans'(1970) Prestatie Motivatie Scale were used for this survey. Data were analyzed by Pearson's correlation coefficients, t-tests, regressions, and one-way ANOVA with Duncan's multiple range tests. Results showed that maternal achievement pressure and emotional support and adolescents' achievement motivation did not vary as a function of sex. Maternal achievement pressure and emotional support had positive effects on achievement motivation of adolescents, and maternal achievement pressure played a more influential role on the motivation of adolescents than emotional support. Among four groups divided by the level of maternal achievement pressure and emotional support, high/high, high/low, low/high, and low/low, adolescents in the high/high group were perceived to have the highest achievement motivation. Findings suggest that both maternal achievement pressure and emotional support are important in improving adolescents' achievement motivation.

Keywords

References

  1. 공경혜(2003). 어머니의 자아개념 및 양육태도와 자녀의 자아개념과의 관계 : 초등학교 고학년 자녀를 중심으로. 광운대학교 교육대학원 석사학위논문
  2. 권혜경(2004). 낙관성이 진로태도성숙 및 학교생활만족도에 미치는 영향 : 성취동기와 자아강도를 매개변인으로. 가톨릭대학교 심리상담대학원 석사학위논문
  3. 김경옥(1992). 부모의 성취압력이 학생의 정의적 행동특성에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  4. 김기정(1984). 학업성취와 지각된 양육태도가 자아개념에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 박사학위논문
  5. 김문정(2003). 아동이 지각한 부모양육행동과 아동의 행동문제간의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  6. 김문주(1991). 시험불안도와 그에 영향을 미치는 사회심리적 요인에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
  7. 김보경(2001). 이혼 가정의 학교-가정 관계, 아동의 성취 기 및 학교생활 적응 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  8. 김성연(1981). 부모의 양육태도와 어린이의 자아개념 및 학업성적과의 상관연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  9. 김순혜(2003). 아동의 기질 및 양육태도와 정서지능과의 관계. 교육심리연구, 17(4), 1-12
  10. 김의철.박영신(1999). 한국 청소년의 심리 행동특성의 형성:가정, 학교, 친구, 사회영향을 중심으로. 교육심리연구, 13(1), 99-142
  11. 김지혜(2009). 고등학생이 지각한 부모 애착, 자아존중감, 성취동기와 진로태도성숙과의 관계. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  12. 김현심(2002). 자아개념, 부모의 성취압력, 교사행동과 학습동기의 관계 연구. 교육연구, 14(1), 175-193
  13. 김현정(2000). 고등학생의 진로선택에 영향을 미치는 요인들 : 부모의 직업유형, 성역할 정체감, 성취동기 및 가정의 사회 경제적 수준. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  14. 민숙정(1990). 부모의 양육태도에 따른 청소년기의 성취동기. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  15. 박수자(1996). 지각된 부모의 성취압력과 아동의 학습소외 및 대응행동과의 관계. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  16. 박영신.김이철(2000). 부모-자녀관계 변화가 청소년에게 미치는 영향. 교육학연구, 38(2), 109-146
  17. 박영신.김의철.정갑순(2004). 한국 청소년의 부모자녀관계와 성취에 대한 종단연구: 자기효능감과 성취동기를 중심으로. 한국심리학회지, 10(3), 37-59
  18. 박재현(2004). 부모의 사회경제적 배경, 성취압력 및 고등학생의 성취동기 지향성 간 인과관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  19. 박지원(1985). 사회적 지지척도 개발을 위한 일연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  20. 박현정.이경님(2005). 어머니의 자기효능감과 양육행동 및 아동의 성취동기가 아동의 자기효능감에 미치는 영향. 한국생활과학회지, 14(4), 547-559
  21. 성영혜(1993). 부모의 사회적 지지 체계가 아동의 행동에 미치는 영향에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
  22. 손낙주(1997). 가정환경, 아동의 자아평가와 학습된 무기력감간의 인과관계. 경북대학교 대학원 박사학위논문
  23. 신영아(2007). 걸음마기 아동의 순응행동에 관련된 변인들 : 아동의 성, 연령, 기질 및 어머니의 양육태도와 요구내용을 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  24. 신지연(2007). 학습자가 인지한 사회심리적 환경, 학습동기, 학습전략과 학업 부정행위 및 학업 성취도와의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  25. 안명희.최해림(2004). 청소년의 모-자녀 관계와 청소년의 정서적 적응. 한국심리학회지, 16(4), 687-703
  26. 오성심.이종승(1982). 부모의 양육방식에 대한 아동의 지각과 정의적 특성의 관계. 연구노트, 한국행동과학연구소. 11(1), 1-15
  27. 오정현(2005). 자녀의 학교 급에 따른 어머니의 양육행동 및 성취압력에 관한 연구: 양육신념을 중심으로. 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  28. 윤영섭(1988). 학업성취와 지각된 양육태도가 자아개념에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  29. 윤지은(2003). 어머니의 양육행동 및 모-자간 갈등과 남녀 청소년의 자아존중감간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  30. 이경님(2006). 개인변인과 부모변인이 아동의 성취동기에 미치는 영향. 한국가정관리학회지. 24(5), 161-174
  31. 이경은(2005). 부모와의 애착과 고등학생의 자아존중감 및 성취동기와의 관계. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문
  32. 이경주.신효식(1997). 청소년 자녀가 지각한 사회적 지지원 및 지지유형 수준에 따른 부적응. 한국가정관리학회지, 15(4), 15-26
  33. 이남기(1995). 학업성취와 지각된 양육태도가 자아개념에 미치는 영향. 효성여자대학교 대학원 박사학위논문
  34. 이선희.도현심(2007) 취업모의 직업만족도 및 양육행동과 남녀 아동의 문제행동간의 관계. 아동학회지, 28(5), 269-284
  35. 이운경.도현심(2005) 청소년의 성취동기와 관련된 변인들: 가정의 사회경제적 지위, 어머니의 기대 및 정서적 지지와 청소년의 자아존중감. 아동학회지, 26(3), 43-59
  36. 이은희(2008). 목표지향성과 성격 및 부모의 성취압력과의 관계. 경북대학교 대학원 석사학위논문
  37. 임성윤(2005). 중학생이 지각한 가정환경이 학교생활적응에 미치는 영향. 대구대학교 대학원 석사학위논문
  38. 전경진(2007). 학습자의 정의적 특성에 따른 성취 압력과 학업성취의 관계. 성산효대학원대학교 석사학위논문
  39. 전복희.박경빈.전미란(2008). 과학에 대한 태도, 성취동기, 또래관계, 부모의 과학영재교육에 대한 태도 분석. 영재교육연구, 18(3), 443-464
  40. 정갑순(2002). 부모-자녀 관계와 자기효능감, 성취동기, 학업성취간의 관계에 대한 종단적 분석. 인하대학교 대학원 박사학위논문
  41. 정미리(1985). 부모의 자녀에 대한 성특성 기대 및 양육태도. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  42. 정소희(2005). 아동이 지각한 부모의 학업성취압력과 자아탄력성, 학업능력지각 및 스트레스와의 관계. 창원대학교 대학원 석사학위논문
  43. 정윤주(2002). 자녀 양육 방식에 대한 청소년과 어머니의 지각차이와 청소년의 적응. 대한가정학회지, 40(9), 109-125
  44. 정지선(2007). 초등학교 아동이 지각한 부모의 성취압력과 자기효능감이 학교적응에 미치는 영향. 한양대학교 대학원 석사학위논문
  45. 조혜미.김성실.임혜경.한성현.송미라.손부순(2007). 부모의 성취압력이 청소년의 스트레스에 미치는 영향. 대한위생학회지, 22(1), 67-74
  46. 조희진(1982). 자녀가 지각한 부모의 양육태도와 자녀의 내외제성과의 관계에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  47. 주연진(2009). 아동이 지각한 부모기대, 자아개념, 성취동기와의 관계. 경원대학교 대학원 석사학위논문
  48. 홍성흔.도현심(2002). 모-자녀관계 및 자아존중감과 청소년의 성취동기간의 관계. 대한가정학회지, 40(12), 145-157
  49. 황혜연(2006). 교사효능감 및 부모자녀관계변인과 고등학생의 학습동기, 학습전략, 학업성취도와의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  50. Alper, T. G., Greenberger, E.(1967). Relationship of picture structure to achievement motivation in college women. Journal of Personality and Social Psychology, 7(4), 362-371 https://doi.org/10.1037/h0025235
  51. Baumrind, D.(1973). The development of instrumental competence through socialization. In A. D. Pick (Ed.), Minnesota symposium on child psychology (Vol. 7, 3-46). Minneapolis: University of Minnesota Press
  52. Bee, H.(2000). The developing child. (9th ed.) Boston: Allyn & Bacon
  53. Block, J. H.(1983). Differential premises arising from differential socialization of the sexes: Some conjectures. Child Development, 54(6), 1335-1354 https://doi.org/10.2307/1129799
  54. Bronstein, P., Ginsburg, G. S., & Herrera, I. S.(2005). Parental predictors of motivational orientation in early adolescence: A longitudinal study. Journal of Youth and Adolescence, 34(6), 559-575 https://doi.org/10.1007/s10964-005-8946-0
  55. Burhans, K. K., & Dweck, C. S.(1995). Helplessness in early childhood: The roll of contingent worth. Child Development, 67, 606-620 https://doi.org/10.2307/1131835
  56. Castenell, L. A.(1983). Achievement motivation: An investigation of adolescents' achievement patterns. American Educational Research Journal, 20(4), 503-510 https://doi.org/10.3102/00028312020004503
  57. Cobb, S.(1979). Social support and Health Through the life course. In Matilda, M. Riley(ed), Aging from birth to death: Interdisciplinary perspectives, Boulder: Westview press
  58. Connel, J. P., Spencer, M. B. & Aber, J. C.(1994). Educational risk and resilience in Africa-American youth: Context, self, action, and outcomes school. Child Development, 65(2), 493-506 https://doi.org/10.2307/1131398
  59. Crockenberg, S. B. & Litman, C.(1990). Autonomy as competence in 2-year-olds: Maternal correlates of child defiance, compliance, and self assertion. Developmental Psychology, 26(6), 961-971 https://doi.org/10.1037/0012-1649.26.6.961
  60. Field, W. F.(1951). The effects on thematic apperception of certain experimentally aroused needs. Unpublished Ph. D. thesis. Univ. of Maryland
  61. French, E., & Lesser, G. S.(1964) Some characteristics of the achievement motive in women. Journal of Abnormal and Social Psychology, 68, 119-128 https://doi.org/10.1037/h0041417
  62. Glasgow, K. L., Dornbusch, S. M., Troyer, I., Steinberg, I., & Ritter, P. L.(1997). Parenting style, adolescents' attributions, and educational outcomes in nine heterogeneous high schools. Child Development, 68(3), 507-529 https://doi.org/10.2307/1131675
  63. Gonzalez, A., & Wolters, C. A.(2006). The relation between perceived parenting practices and achievement motivation. Journal of Research in Childhood Education, 21(2), 203-217 https://doi.org/10.1080/02568540609594589
  64. Goyette, K., & Xie, Y. (1999). Educational expectations of Asian American youths: Determinants and ethnic differences. Sociology of Education, 72, 22-36 https://doi.org/10.2307/2673184
  65. Hao, L., & Bonstead-Bruns, M.(1998). Parent-child differences in educational expectations and the academic achievement of immigrant and native students. Sociology of Education. 71(3), 175-198 https://doi.org/10.2307/2673201
  66. Hermans, H. J.(1970). A questionnaire measure of achievement motivation. Journal of Applied Psychology, 54(4), 353-363 https://doi.org/10.1037/h0029675
  67. Kenny, M. E.(1994). Quality and correlates of parental attachment among late adolescents. Journal of Counseling and Development, 72(4), 399 https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1994.tb00957.x
  68. Kindlon, D.(2006) 최정숙 역(2007). 알파걸. 서울: 미래의 창
  69. Lamborn, S. D., Mounts, N. S., Steinberg, L., & Dornbusch, S. M.(1991). Patterns of competence and adjustment among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent, and neglectful families. Child Development. 62(5), 1049-1065 https://doi.org/10.2307/1131151
  70. Luster, T. & Okagaki, L(1993). 박성연.도현심.정승원 공역(1996). 부모-자녀관계. 서울: 학지사
  71. Luthar, S. S., & Becker, B. E.(2002). Privileged but pressured? A study of affluent youth. Child Development, 73(5), 1593-1610 https://doi.org/10.1111/1467-8624.00492
  72. Maccoby, E. E., & Martin, J. A.(1983). Socialization in the context of the family: Parent-child interaction. In E. M. Hetherington (Ed.) Handbook of child psychology: Socialization, personality and social development (Vol. 4, 1-102). N.Y.: Wiley
  73. McClelland, D.(1953). The achievement motive. N.Y.: Appleton Century Crofts
  74. Moran, P. B., & Eckenrode, J.(1991). Gender differences in the costs and benefits of peer relationships during adolescence. Journal of Adolescent Research, 6(4), 396-409 https://doi.org/10.1177/074355489164002
  75. Murray, H. A.(1938). Explorations in personality: A clinical and experimental study of fifty men of college age. N.Y.: Oxford University Press
  76. Pulkkinen, L.(1982). Self-control and continuity from childhood to late adolescence. In P. Baltes & O. G. Brim Jr. (Eds.), Life span development and behavior(Vol. 4, 64-107). N.Y.: Academic Press
  77. Rigby, C. S., Deci, E. L., Patrick, B. C., & Ryan, R. M.(1992). Beyond the intrinsic-extrinsic dichotomy: Self-determination in motivation and learning. Motivation and Emotion, 16(3), 165-185 https://doi.org/10.1007/BF00991650
  78. Rohner, R. P., & Pettengill, S. M.(1985). Perceived parental acceptance-rejection and parental control among Korean adolescents. Child Development, 56(2), 524-528 https://doi.org/10.2307/1129739
  79. Saavedra, J. M.(1980). Effects of perceived parental warmth and control on the self-evaluation of Puerto Rican adolescent males. Behavior Science Research, 15, 41-54 https://doi.org/10.1177/106939718001500104
  80. Schaefer, E. S.(1959). A circumplex model for maternal behavior. Journal of Abnormal and Social Psychology, 226-235
  81. Spera, C.(2006). Adolescents' perceptions of parental goals, practices, and styles in relation to motivation and achievement. Journal of Early Adolescence, 26(4), 456-490 https://doi.org/10.1177/0272431606291940
  82. Stein, A. H., Bailey, M. M.(1973). The socialization of achievement orientation in females. Psychological Bulletin, 80, 345-366 https://doi.org/10.1037/h0035261
  83. Steinberg, L., Lamborn, S. D., Dornbusch, S. M., & Darling, N.(1992). Impact of parenting practices on adolescent achievement: Authoritative parenting, school involvement, and encouragement to succeed. Child Development, 63(5), 1266-1281 https://doi.org/10.2307/1131532
  84. Steinberg, L., Lamborn, S. D., Darling, N., Mounts, N. S., & Dornbusch, S. M.(1994). Over-time changes in adjustment and competence among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent, and neglectful families. Child Development, 65, 754-770 https://doi.org/10.2307/1131416
  85. Stevenson, H. W., Lee, S., Chen, C., Lummis, M., Stigler, J., Fan, L., & Ge, F.(1990). Mathematics achievement of children in China and the United states. Child Development, 61(4), 1053-1066 https://doi.org/10.2307/1130875
  86. Stevenson, H. W., Lee, S. Y., & Stigler, J. W.(1986). Mathematics achievement of Chinese, Japanese, and American children. Science, 231(4739), 693-699 https://doi.org/10.1126/science.3945803
  87. Thompson, L., & Walker, A. J.(1989). Gender in families: Women and men in marriage, work, and parenthood. Journal of Marriage and the family, 51(4), 845-871 https://doi.org/10.2307/353201
  88. Valery, J. H., O'Connor, P., & Jennings, S.(1997). The nature and amount of support college-age adolescents request and receive from parents. Adolescence, 32(126), 323-337
  89. Weiss, L. H., Schwartz, J. C.(1996). The relationship between parenting types and older adolescents' personality, academic achievement, adjustment, and substance use. Child Development, 67(5), 2101-2114 https://doi.org/10.2307/1131612