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Sound Source Externalization Algorithm Using Modified HRTFs and an Acoustic Simulation Method

변형된 머리전달 함수 및 음향 시뮬레이션 기법을 이용한 음상 외재화 알고리즘

  • 이용주 (한국전자통신연구원 방통융합미디어연구부) ;
  • 장대영 (한국전자통신연구원 방통융합미디어연구부) ;
  • 장인선 (한국전자통신연구원 방통융합미디어연구부) ;
  • 강경옥 (한국전자통신연구원 방통융합미디어연구부)
  • Published : 2009.11.30

Abstract

This paper presents a new sound source externalization algorithm for increasing spaciousness and presence on earphone or headphone environments. To do this, we used modified head related transfer functions (M-HRTFs) and room impulse responses acquired by an acoustic simulation method. M-HRTFs developed by ETRI have less tone color distortion of original sound sources than traditional HRTFs. The acoustic simulation method is used to obtain more natural reflected sound. To verify the proposed externalization algorithm, we performed a listening test. From the test, the proposed algorithm is effective in externalizing the sound sources especially when they are on the left and right sides.

본 논문에서는 헤드폰 또는 이어폰을 이용하여 오디오 신호를 청취할 때 공간감 및 현실감을 높일 수 있는 음상 외재화 알고리즘을 제안한다. 제안한 방법은 음상 정위를 위해 변형된 머리전달 함수를 사용하였고, 음향 시뮬레이션 기법을 통해 생성한 임펄스 응답을 공간감을 위한 반사음으로 사용하였다. 변형된 머리전달 함수는 기존의 머리전달 함수와 음상 정위 효과는 유지하면서, 음색의 변화를 최소화하는 방법으로 개발이 되었으며, 음향 시뮬레이션 기법은 자연스러운 반사음을 획득하기 위해 사용되었다. 제안한 알고리즘의 검증을 위해 청취평가를 수행하였다. 청취 평가를 통해 제안한 알고리즘이 음상 외재화 효과가 있음을 알 수 있었는데, 전방과 후방지역에 음상이 위치하는 경우보다는 좌측과 우측에 음상이 위치한 경우에 음상 외재화 효과가 잘 나타난다는 것을 알 수 있었다.

Keywords

References

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