Abstract
Recently, according to the epoch-making advancement of the Internet technique, internet using is widely expanded to the social whole not only until quantitative growth but also until qualitative growth. This research is aimed to offer plan about segmentation strategy which could be applied to business strategic establishment and the academic research, and information about solution method. In this paper, we compared similarity among purchasing products by using statistical methods such as positioning and correspondence analysis, and we tried to design predictive model for segmentation of existing customer. In conclusion, we have objective that enterprises create a benefit from the stabilized customer and customers have a benefit from enterprises by providing marketing promotion which fits the property of each person.
최근 인터넷 기술의 획기적인 발달에 따라 인터넷 이용자수 및 이용률 등의 양적 성장뿐만 아니라 인터넷을 활용한 다양한 제품의 판매와 영업, 광고 등 질적 성장까지 인터넷 사용이 사회전반으로 광범위하게 확대되고 있다. 본 연구는 급속히 변화하는 인터넷 이용환경을 바탕으로 업계의 비즈니스 전략 수립 및 학계의 연구 활동 등에 광범위하게 활용될 수 있는 인터넷 쇼핑 고객의 세분화 전략에 대한 방안과 해결방법에 대한 정보를 제공하는데 목적이 있다. 본 논문에서는 인터넷 쇼핑몰을 통해 고객들이 구매한 품목들을 통계적 분석기법인 포지셔닝과 대응분석을 통해 구매품목들 간의 유사성을 비교 분석하고, 기존 고객들을 세분화하기 위한 예측 모델을 설계하고자 하였으며 이를 통해 고객 개개인의 특성에 맞는 마케팅 프로모션을 제공함으로써 기업은 안정된 고객층으로부터 수익을 창출하고 고객들은 해당 기업으로부터 더 많은 혜택을 받게 하는데 목적이 있다.