Abstract
Due to the bitter competition in markets and the need changes of consumers, customer relationship management(CRM) plays a key role in determining management strategies in companies. In addition, due to the advance of Ubiquitous environment, new applications are developed in the CRM arena. Since traditional data gathering methods can invade people's privacy and cause inaccurate data, new methods are required. In this paper, we propose an RFID-based automatic analytical information generation system for a ubiquitous CRM. Firstly, we develop an RFID middleware. And then, we store the data acquired from the middleware into a database. Finally, we analyze the data automatically and convert the data into meaningful information. By applying our system to an exhibition hall, automatically generated analytical information are given to companies and customers. The proposed system can make many companies meet their customers' needs in a ubiquitous way and can give them more accurate data by using clustering, associating, sequencing when they make a decision for their successful marketing.
시장에서의 경쟁 심화와 소비자의 요구변화로 고객관계관리(CRM)가 기업의 경영전략을 결정하는데 중요한 역할을 하는 추세이다. 또한, 유비쿼터스 환경의 도래로 고객관계관리 분야에서도 새로운 응용이 시도 되고 있다. 고객관계관리를 위한 전통적인 데이터 수집방법은 고객 사생활 침해나 부정확한 데이터 등의 문제를 야기할 수 있어 새로운 방법이 요구되고 있다. 본 논문에서는 RFID 미들웨어로 부터 획득된 데이터를 서버에 저장한 후, 자동으로 분석정보를 생성하는 유비쿼터스형 고객관계관리를 위한 RFID 기반의 분석정보 생성 시스템을 제안한다. 제안하는 시스템을 전시장에 적용하여 시스템으로부터 생성된 분석정보를 기업과 고객에게 제공한다. 본 논문에서 제안하는 시스템의 활용은 고객, 기업, 상품에 대한 유비쿼터스적인 정보제공을 가능하게 하고, 클러스터링, 연관성, 순차성과 같이 보다 정확하게 분석된 정보를 제공하여 기업의 고객관리와 다음 의사결정에 긍정적인 영향을 미친다.