A Study on the Stability Estimation Procedure for Reinforced Pillar of Twin Tunnel

병설터널 보강 필라의 안정성 평가방법에 관한 연구

  • 백승철 (안동대학교 토목공학과) ;
  • 장부식 (평원엔지니어링) ;
  • 이태규 (두산건설주식회사 토목설계팀) ;
  • 이성민 (영동대학교 토목환경공학과) ;
  • 황정순 (두산건설주식회사 토목설계팀)
  • Received : 2009.07.06
  • Accepted : 2009.11.16
  • Published : 2009.12.01

Abstract

Recently, twin-tunnel is often designed in the aspects of disaster prevention and economical reasons. However, the design cases and the studies are relatively insufficient. By the twin-tunnel excavation, deviate stresses of pillar between tunnels are increased and the increased stresses induce the instability of the twin-tunnel. In this study, numerical analyses about the twin-tunnel behaviour were conducted with varying ground strength, width of pillar and depth of earth cover and a series of regression analyses were carried out by using the results of numerical analyses for the twin-tunnel. Based on the numerical analyses, an estimation method of derived stresses is suggested through the regression analyses. Also, based on the results of regression analyses, an quantitative estimation method considering the reinforcement effects is also suggested. Then various parametric studies were conducted to be considered the reinforcement type and various design parameters. Finally, the efficiency of the suggested method based on the Hoek-Brown Failure Criterion is verified through the results of parametric studies.

근래에 들어 터널계획시 방재 및 환경훼손 측면을 고려하여 상, 하행터널이 나란히 배열되는 병설터널의 형태로 계획되는 사례가 증가하고 있으나, 이에 대한 연구성과는 상대적으로 미미한 실정이다. 병설터널 사이에 위치하는 필라부는 연직응력의 증가와 수평응력의 감소에 의해 병설터널 주변암반의 불안정성이 증가하며, 이와 같은 불안정성은 필라폭이 감소할수록 더욱 증가하게 된다. 본 연구에서는 병설터널의 굴진에 따른 필라부의 간섭효과와 응력변화거동의 분석을 위한 다양한 조건들에 대해 수치해석을 시행하였으며, 수치해석 결과에 대한 회귀분석을 통해 필라의 유발응력평가식을 제안하였다. 또한, 제안식과 Hoek-Brown 파괴기준을 적용하여 필라부의 정량적인 안전율 산정기법을 제안하였고, 제안된 기법의 적용성 확대를 위해 보강공법이 적용된 경우를 고려할 수 있는 해석기법을 아울러 제시하였다. 마지막으로 다양한 변수 분석을 통해 Hoek-Brown 파괴기준을 기초로 제안된 본 기법의 효율성을 입증하였다.

Keywords

References

  1. 김종우, 전석원, 서영호 (2004), 지하 채굴적이 지표 구조물의 안정성에 미치는 영향에 관한 모형실험 연구, 한국암반공학회지, Vol. 14, No. 1, pp. 43-53.
  2. 김학문 (1997), 쌍굴터널 굴진에 따른 주변지반의 거동과 간섭효과, 한국암반공학회지, Vol. 7, No. 2, pp. 136-142.
  3. 배규진, 김창용, 문홍득, 홍성완 (1997), Umbrella Arch 공법에 의한 터널 천단부 보강시 주변 지반의 거동에 관한 연구, 한국암반공학회지, Vol. 7, No. 4, pp. 299-309.
  4. 백영식, 김홍택, 임수빈 (1993), 산악지 쌍굴 수로터널 해석에 대한 고찰, 한국지반공학회 '93봄 학술발표회 논문집, pp. 21-26.
  5. 임수빈, 이성민, 이제우, 백영식 (1994), 터널 굴착시 고려해야 할 주변 암반의 매개변수와 진행성 파괴, 한국지반공학회창립10주년기념 및 '94가을 학술발표회 논문집, pp. 231-234.
  6. 장석부, 문현구 (1998), 터널 설계조건을 고려한 하중분배율의 정량적 산정에 관한 연구, 한국지반공학회논문집, Vol. 14, No. 5, pp. 5-15.
  7. 최성웅, 신희순 (1997), 연약지반내 굴착터널의 안정성 평가 및 최적보강설계에 관한 연구, 한국암반공학회지, Vol. 7, No. 3, pp. 191-201.
  8. Bienniawski, Z. T. (1979), Engineering Rock Mass Classification, John Wiley & Sons, New York, 251 p.
  9. Brown, E. T. (1970), Strength of Models of Rock with Intermittent Joints, Journal of Soil Mechanics and Foundation Engineering Division, Vol. 96, No. SM 6, pp. 1935-1949.
  10. Hoek, E. (1968), Rock Mechanics in Engineering Practice, John & Wiley, London, 442 p.
  11. Hoek, E. and Brown, E. T. (1980), Underground Excavation in Rock, Institution of Mining and Metallurgy, London, 527 p.
  12. Kikuchi, K. and Mito, Y. (1995), Case Study on the Mechanical Improvement of Rock Masses by Grouting, Proceeding of International Workshop on the Rock Foundations, Tokyo, pp. 393-397.
  13. Matsuda, T., Terada, K., Igarashi, M. and Miura, K. (1998), Ground Behavior and Settlement Control of Twin Tunnels in Soil Ground, Tunnels and Metropolises, Vol. 2, pp. 1193-1198.