Development of Gifted Educational Materials Using Tangram asInstructional Media

교수매체로써 칠교판을 활용한 영재교육 자료 개발

  • Shim, Sang-Kil (Accreditation Center for Educational Development, Dankook University)
  • Published : 2009.02.15

Abstract

The purpose of this article is to study characteristics of tangram as instructional media in combinatorialgeometric point of view, and to present basic materials and direction for efficient tangram activities in gifted education upon systematical analysis of methods of finding solutions. We can apply x=a+2b+4c to find all possible combination of solutions in tangram activities not as trial-and-error method but as analytical method. Through teacher's questions and problem posing in activities using tangram, we systematically came up with most solution and case of all possible combinations be solution in classifying properties of pieces and combining selected pieces.

영재를 위한 교육 자료의 개발을 위해 주제 선정에서는 학습자에게 흥미, 관심, 의욕을 불러일으킬 수 있고, 다양한 전략이나 해결 방법을 가지는 학습 문제를 선정하고, 내용면에서는 보다 추상적이고, 복잡하고, 서로 다른 영역의 내용을 함께 다루어야 한다. 이를 위하여 교수매체로써 가장 널리 알려진 칠교판을 사용하여 단계적이고 다양한 문제로 이루어진 활동을 구성하기 위해, 칠교판의 조각들의 특징과 조각의 선택에 따른 조합을 이용하여 가능한 모든 경우가 답이 되는 도형 찾기, 가장 많은 답이 있는 모양 찾기 등을 문제 제기와 제기된 새로운 문제 상황에서 추측하고 추론하는 활동의 예를 제시하였다. 이를 통하여 수학적 힘과 창의성 및 분석력과 종합력 등 고차원적인 사고력을 길러주는 다양한 경험을 제공할 수 있다.

Keywords