Abstract
In this study, the problem of existing soil pavement is a long-term durability lack and crack occurrence. It complements in order to develop the environmental soil pavement material which composites readily blended mineral binder of liquid and decomposed granite soils. It was estimated optimal mixture proportion for unconfined compressive strength, permeability, $Cr^{6+}$detection test, SEM test with age, freezing and thawing test. It resulted mixture proportion of powder types mineral binder for rates of cement : fly ash : plaster was optimal rates of 50 : 33 : 7, and $Cr^{6+}$detection test as a result was a slight production. SEM test with 3days as a result was made Ettringite. It was found that this material was early development of early-strength for chemical. This study indicated that it will execute field appliciability Evaluation test, examination of soil pavement method with decomposed granite soils and mineral binder.
본 연구의 목적은 기존 흙 포장의 문제점인 장기적인 내구성 결여 및 균열발생을 보완한 친환경적 흙포장재를 개발하기 위한 것이다. 액상형태의 혼합이 용이한 무기질 결합재와 화강풍화토를 첨가량별로 배합하여 일축압축시험 및 투수시험을 실시하였다. 시험결과에 따라 적정 배합비를 산정하고 6가크롬($Cr^{6+}$)검출시험, 재령별 SEM촬영, 동결융해시험을 실시하여 적정성을 검증하였다. 연구 결과, 분말형 무기계 결합재의 배합비는 시멘트:플라이애시:석고의 비율이 각각 50:33:7이 가장 적합한 것으로 판단되었다. 그리고 6가크롬($Cr^{6+}$) 검출시험결과 6가크롬($Cr^{6+}$)의 발생량이 미미하였고, SEM촬영 결과 재령 3일에 에트린자이트 형성이 확인되어 재료가 화학적으로 조기강도 발현이 가능함을 알 수 있었다.