초록
1999년 최초의 상용 인터넷전화 서비스인 새롬기술의 다이알패드 이후 10년동안 수백여개의 관련 제품 회사와 수십여개의 서비스 회사가 등장하였고, 수많은 논문들과 상용서비스를 통해 기술의 타당성과 안정성을 입증하였음에도 불구하고 현재 인터넷전화 서비스의 시장 점유율은 2007년도 우리나라 시장의 경우 0.3%로써 기대에 상당히 미흡하다. 이에 대한 원인 분석으로써 기존 유선전화사업자의 소극적인 참여, 뒤늦은 관련 제도의 도입, 또는 여전히 우려되는 통화 품질의 문제 등이 제기되어 왔다. 본 논문에서는 인터넷전화 산업 부진의 근본적인 이유가 사회문화적 측면에 있음을 지적하고, 기존 PSTN 사업자들이 유선전화 서비스를 스스로 버리지 않는 한 현재의 인터넷전화가 기존 유선전화를 대체할 수 없음을 보인다. 또한 그 대안으로써 단순한 인터넷전화 서비스 모델을 넘어서 SIP과 상태 정보 서비스에 기반한 새로운 서비스 패러다임으로 전환되어야 할 것임을 제시한다.
It has been 10 years long since the emergence of Dialpad, the first commercial VoIP service from Saerome Technology launched on 1999. In spite of so many research papers and implementations of the VoIP and commercial services with hundreds of VoIP-related products vendors and tens of VoIP service providers during the last decade, the resulting market share of the VoIP callings at the year 2007 in Korea is just about 0.3%, which is extraordinary lower one than expected. There have been proposed several facts for the reason including the QoS issue and the incomplete governing system. In this paper we suggest that the reason is based on the sociocultural issue and further we assert and verify that it can never replace the existing legacy telephone system for the current VoIP service model, as long as the telecommunication companies continue the legacy telephone service. We also suggest the another choice, to upgrade the concept of the current VoIP service to a new paradigm based on SIP and presence service, while letting the legacy telephone system be as it is.