A study on the Career of the civil engineering student at Technical High School

공업계 고등학교 토목과 학생의 진로에 대한 조사연구

  • 권영환 (수원공업고등학교 건설정보과)
  • Received : 2009.04.10
  • Accepted : 2009.06.19
  • Published : 2009.06.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the basic academic achievement of technical high school students, their learning capability about major, their adaptability to school instruction and whether those factors of them was linked to their career in an effort to suggest workable reform measures. Technical high school seniors to grasp their basic learning capabilities and their opinions on the curricula. The findings of the study were as follows: First, the civil engineering students at technical high school weren't fully able to understand what they learned because of their poor basic achievement. They should take all the required courses to fix their academic deficiencies in the first year of high school, and client-centered additional education should be provided about particular subjects, such as mathematics, which they should learn to study their major. Second, many of the students chose technical high school through the advice of parents or since they weren't able to go onto academic high school. So they entered technical high school without knowing well about their major, and vocational education wasn't properly publicized. As students make a critical career decision in middle school, the government should build permanent pavilions for vocational-education exhibition where interested students can acquire information and explore their career without any restraints. Current fragrant vocational education that is based on experiential learning should be avoided. Third, the government substituted regular classroom teaching for field practice, and that resulted in providing just uniform instruction, destroying learning atmosphere and eventually holding teachers back from offering quality education. To remedy the situation, two different sorts of classes should be prepared. One type of classes are for college- bound students, and the others are for job-seeking students. College- bound students should receive education about humanities to improve their academic deficiencies, and job-seeking seniors should be allowed to take field-practice courses at authorized companies in the second semester. It's advisable personally and socially to help ensure their successful and immediate social adjustment.

Keywords

References

  1. 강재태 외, 진로지도의 이론과 실재, 교육과학사, 2003
  2. 강정임, 직업교육 향상을 위한 실업계 고등학교 운영 체계, 단국대 교육대학원 석사학위논문, 2005
  3. 경기도 교육연구원, 고등학교용 진로 교육 프로그램(III), 경기도 교육연구원, 1992
  4. 교육부, 공업 계열 고등학교 전문 교과 교육 과정-별책20, 1998
  5. 교육인적자원부, 고등학교 교육과정 해설-18 공업에 관한 교과(상)-, 2001
  6. 김기홍, 초${\cdot}$중등학교 기초직업관련 교과서 내용 분석과 개선 과제, 진로교육연구, 제18권, 제1호, 2005
  7. 김충기 외, 진로교육과 진로상담, 건국대학교출판부, 1993
  8. 김충기, 진로교육의 이론과 실제, 한국학술정보(주), 2002
  9. 박찬일, 공업계고등학교 학생들의 진로교육에 관한 연구, 조선대학교 석사학위논문, 2003
  10. 신상환, 공업고등학교 학생들의 학교적응수준에 따른 진로지도 개선방안 : 인천지역 공업고등학교를 중심으로, 인천대학교 석사학위논문, 2001
  11. 신준철, 실업계 고등학교의 수준별 7차 교육과정 적용방안 연구, 강원대 교육대학원 석사학위논문, 2004
  12. 이성모, 실업계 고등학교의 진학지도 현황과 개선 방안 연구, 강원대 교육대학원 석사학위논문, 2004
  13. 이영석, 공업계 고등학교 건축 관련 전문 교과목에 제시된 진로교육 내용분석, 경기대학교 교육대학원 대학교 석사학위논문, 2005
  14. 임언, 7차 교육과정에서의 선택교과와 진로지도, 한국진로교육학회 학술발표대회 제1주제, 2002
  15. 임유진, 실업계 고등학교의 직업교육 활성화 방안에 관한 연구, 경기대 교육대학원 석사학위논문, 2006
  16. 장석민, 학교 진로교육의 실천방향, 직업과 인력개발, 제3권, 제2호, 2000, pp18-22.
  17. 장석민, 학교 진로지도 역량의 강화, 서울초${\cdot}$중등진로교육연구회 동계연수자료, 2004
  18. 조덕주 외, 제7차 중학교 도덕 교과서에 나타난 진로교육 내용 분석, 진로교육연구, 제18권, 제1호, 2005
  19. 조창희, 공업고등학교 학생의 진로결정과 문제점에 관한 연구, 수원대학교 석사학위논문, 1999
  20. 한국교육개발원, 진로교육자료, 한국교육개발원, 1982
  21. 한국직업능력개발원, 교과교육을 통한 환경교육 강화 방안 연구, 한국직업능력개발원, 2000
  22. 한국진로교육학회, 진로교육의 이론과 실제, 교육과학사, 2001