Abstract
To secure superiority in keen competition among ports and to satisfy demands of shippers and shipping companies who are a main customer of ports, logistics service should be improved. However, most of dissatisfaction for logistics service arises from frequent transportation changes of shippers and inaccuracy of cargo-working information offered from shipping companies and inaccuracy of cargo information carried in from carriers. Therefore, the study embodied BPR and yard management prototype system on the basis of the process of business flow in yard to settle the above problems. The study also checked that information of booking list in a yard-allocated plan could be applied to forming efficient collaborative supply networking in yard management by supplementing insufficient cargo.
치열한 항만간의 경쟁에서 우위를 확보하고 항만의 주요고객인 화주와 선사들의 요구사항을 만족시키기 위해서는 물류서비스를 개선해야한다. 하지만 물류서비스 불만의 대부분은 터미널 내부의 문제이기 보다는 화주의 잦은 운송변경 및 선사로부터 제공되는 하역정보나 운송사로부터 반입되는 화물정보의 부정확성에 기인하고 있다. 따라서 본 연구에서는 이러한 문제들을 해결하기 위해 장치장의 업무흐름을 프로세스 중심으로 재설계하고 장치장관리 프로토타입 시스템을 구현하였다. 또한 장치 할당 계획 수립에 선복예약목록 정보가 불충분한 화물정보를 보완하여 장치장 관리에서 협업적 공급망을 구성하는데 이용될 수 있음을 확인 하였다.