Abstract
Recently, people seek to recognize organizationally and cross sectionally the period work of a company such as manufacturing, retail, distribution, accounting, and personnel management in order to maximize company profit. Also, the ERP system, which is used as a management concept for plan management designed to optimize the utilization of management resources in an enterprise like manner, has been introduced for the same purpose. This study has examined the ERP system, which has been currently set up, for the parent company, S. The study has evidentially analyzed the system efficiency and satisfaction level of customers by examining implementation effects after onsite application and by seeking ways of improvement after recognizing the difficulty linked with use discovered after onsite application of the system and rejection by customers by conducting a questionnaire survey.
최근 기업의 이익을 최대화하기 위해 생산 판매 물류 회계 인사 등 기업의 기간 업무를 조직적 횡단적으로 파악하고, 경영 자원의 활용을 전사적으로 최적화하려는 계획 관리를 위한 경영 개념으로 사용하는 ERP 시스템을 도입하고 있다. 본 연구에서는 모기업 S사를 대상으로 현 구축된 ERP 시스템을 파악하였다. 현장 적용 후의 실행효과를 분석하고 설문조사 방법으로 시스템의 현장 적용 후 발견되는 사용상의 어려움, 사용자의 거부 반응 등을 파악하여 개선방향을 모색해 시스템의 효율성과 고객들의 만족도를 실증적으로 분석하였다.