DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Housewives' Purchase Behaviors of Pork

주부의 돼지고기 구매행태에 관한 연구

  • Kim, Gye-Woong (Department of Animal Resources Science, Kongju National University) ;
  • Kim, Min-Su (Department of Animal Resources Science, Kongju National University) ;
  • Kim, Seok-Eun (Department of Animal Resources Science, Kongju National University)
  • 김계웅 (공주대학교 동물자원학과) ;
  • 김민수 (공주대학교 동물자원학과) ;
  • 김석은 (공주대학교 동물자원학과)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

This study was carried out to investigate consumer's purchase behaviors of pork. Questionnaires from a total of 253 housewives were analyzed Jan. to Feb. 2008. The average of preferences for domestic and imported pork were $4.07{\pm}0.81$ and $2.21{\pm}0.96$ scores of 5 points, respectively. Consumers (56.4%) liked belly of pork very much. Consumers (45.4%) purchased a great deal of pork in big discount mart. Consumers (40.2%) responded that they indicated quality reliability as the choice factors for determination of purchasing pork. Respondents (54.6%) hoped the wrapping pork pack of 600 g. The evaluation of the perception for carcass grading system and quality reliability for brand-pork averaged $2.97{\pm}0.88$ and $3.47{\pm}0.60$ scores of 5 points, respectively.

본 연구는 주부 253명을 대상으로 학력별, 생활지역별 및 연간소득별로 구분하여 국내 외산 돼지고기의 선호도와 구매행태를 조사한 결과로 국내산과 외국산 선호점수는 5점 중 각각 평균 $4.07{\pm}0.81$점과 $2.21{\pm}0.96$점이었다. 소비자가 돼지고기 중 가장 선호하는 부위는 삼겹살이었고 (56.4%), 구매장소는 대형유통점에서 주로 구입하고 있었으며 (45.4%), 구매처를 선택할 때는 품질신뢰도를 중요시하였다(40.2%). 소비자는 1회 포장 적정단위로 600 g을 선호하였고 (54.6%), 돼지도체등급제의 인지도는 $2.97{\pm}0.88$점, 그리고 브랜드 돼지고기의 신뢰도는 $3.47{\pm}0.60$점으로 나타나 다양한 선호도와 구매행태를 보였다.

Keywords

References

  1. 농림수산식품부, 주요 축산물 소비량, pp. 104-105, 2008.
  2. 조수현,박범영,변종석,김진형,안종남,윤상기, "돈육 등심의 육안적 평가조건과 한국소비자들의 기호도 성향 분석," 한국동물자원과학회지, 제46권, 제3호, pp. 415-426, 2004. https://doi.org/10.5187/JAST.2004.46.3.415
  3. Ngapo, T. M., Dransfield, E., Martin, J. F., Magnussen, M., Bradall, L. and Nute, G. R., "Consumer perceptions: pork and pig production. Insights from France, England, Sweden and Denmark", Meat Sci., vol. 66, 125, 2003.
  4. Verbeke, W. and Vackier, I., "Profile and effects of consumer involvement in fresh meat", Meat Sci. vol. 67, 159-168, 2004. https://doi.org/10.1016/j.meatsci.2003.09.017
  5. Verbeke, W. and Ward, R. W. A., "Fresh meat almost ideal demand system incorporating negative TV press and advertising impact",Agricultural Economics, vol. 25, 359-374, 2001. https://doi.org/10.1111/j.1574-0862.2001.tb00215.x
  6. Bryhni, E.A., Byrne, D.V., Rodbotten, M. C., Claudi-Magnussen, C., Agerhem, H., Johansson, M., Lea, P., and Martens, M., "Consumer perceptions of pork in Denmark, Norway and Sweden", Food Quality and Preference, vol. 13, pp. 257-266, 2002. https://doi.org/10.1016/S0950-3293(02)00021-6
  7. Turrell, G., Hewitt, B., Patterson, C., and Oldenburg, B., "Measuring socio-economic position in dietary research: is choice of socio-economic indicator important?", Public Health Nutrition, vol. 6, 191-200, 2003.
  8. Grunert, K. G., Bredahl, L., and Brunso, K., "Consumer perception of meat quality and implications for product development in the meat sector - a review", Meat Sci., vol. 66, 259-272, 2004. https://doi.org/10.1016/S0309-1740(03)00130-X
  9. McCarthy, M., O'Reilly, S., Cotter, L., and de Boer, M., "Factors influencing consumption of pork and poultry in the Irish market", Appetite, vol. 43, 19-28, 2004. https://doi.org/10.1016/j.appet.2004.01.006
  10. Fortomaris, P., Arsenos, G., Georgiadis, M., Banos, G., Stamataris, C., and Zygoyiannis, D., "Effect of meat appearance on consumer preferences for pork chops in Greece and Cyprus", Meat Sci., vol. 72, 688-696. 2006. https://doi.org/10.1016/j.meatsci.2005.09.019
  11. 이문희,김태완,허순구,한일문,진상근,김일석, "소득과 연령에 따른 브랜드 돈육에 대한 경남지역 소비자의 구매행동," 한국축산식품학회지, 제26권, 제3호, pp. 380-385, 2006.
  12. 곽영태,고복남, "돼지고기 비선호 부위의 소비유형분석," 농업경영.정책연구, 제33권, 제2호, pp. 444-455, 6월, 2006.
  13. 최영화,정진도, "관계마케팅 요인이 백화점 애호도에 미치는 영향," 한국산학기술학회논문집, 제8권, 제6호, pp. 1662-1672, 2007.
  14. 차주희, 우육과 돈육의 소비성향에 관한 조사연구, 전남대학교 석사학위논문, 2007.
  15. 김석은, "축산물의 선호도와 구매행태에 관한 연구," 한국생활과학회지, 제15권, 제3호, pp. 501-512, 6월, 2006.
  16. 박종수,조광호, "돈육의 소비행태와 소비촉진 광고에 대한 소비자의 태도조사," 농업경영.정책연구, 제29권, 제2호, pp. 283-297, 2002.
  17. 문장문, 돼지고기 소비에 관한 소비자 의향 조사, 한경대학교 석사학위논문, 2005.
  18. 이문희,김태완,한일문,강양수,진상근,김일석, "브랜드 돈육에 대한 경남 소비자 구매특성과 인지도," 한국축산식품학회지, 제25권, 제3호, pp. 271-276, 2005.
  19. 최승철,연규영, "기능성신선육 구매행동 수량화분석," 농업경영.정책연구, 제29권, 제4호, pp. 659-674, 2002.
  20. 유영철, 돈육 브랜드가 소비자 구매행동에 미치는 영향에 관한 연구, 고려대학교 석사학위논문, 1998.