전시회 참가활동이 기업의 경영성과에 미치는 영향 - 방위산업체를 중심으로 -

The Influence of Exhibitions as a Marketing Tool on Business Performance - An Illustration from a Defence Industry -

  • 한정한 (서울벤처정보대학원대학교) ;
  • 전인오 (호서대학교 벤처전문대학원 경영학과)
  • Han, Jung-Han (Dept. of Exhibition & Convention, Seoul Venture Information University) ;
  • Jeon, In-Oh (Dept. of Business Administration, Hoseo Venture University)
  • 투고 : 2009.06.16
  • 심사 : 2009.09.21
  • 발행 : 2009.09.30

초록

국제적 안보상황이 급속하게 1990년대 초를 기점으로 급속하게 변화됨에 따라 각국의 자주국방과 방위산업을 보호하고, 세계적 방위산업 우위를 유지하기 위한 선진국의 노력이 지속되고 있다. 방위산업 전시회는 선진국의 방위산업을 선도하는 주된 마케팅 요소로서 작용하고 있다. 하지만, 우리나라의 방위산업 전시회 특성과 목적이 상업적이기 보다 범정부적, 대군신뢰향상에 초점이 맞추어졌기 때문에 그 성과는 아직 미미한 상태이다. 따라서 본 연구는 방위산업체를 중심으로 전시회에 참가하는 기업의 참가활동이 경영적 성과에 미치는 영향을 분석하고자 하였으며 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 전시회의 참가횟수가 참가비용보다 다소 영향력이 높은 요인으로 작용하고 있고 둘째, 전시회의 참가횟수가 높을수록 매출액과 수출액에 더 효과적인 영향을 주고 있었으며 셋째, 기업의 규모는 크기에 따라서 조절적 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구결과 참가횟수는 중소기업에게 기업의 경영성과를 달성하기 위한 주요한 요인으로 참가비용은 대기업에게 있어 주요한 요인으로 작용함을 분석하여 향후 방위산업체의 전시회 참가활동에 관한 마케팅 전략을 세우는데 필요한 이론적 실마리를 의미하고 있다.

In the early 1990's, international security environment bring on the change. So each countries should have renewed the defence policy. The developed countries make efforts to keep the superiority of military industry with an high technology and huge capital. One of the efforts is the defence industry exhibitions for the management performance regarded as the marketing strategic principal method. The result of the opening exhibitions has been studied by research papers and treatises. A exhibitions' goal is different from an it's characteristic, type, industry, participator, institution and participating nation. An enterprise's management performance is runs as follows. First, an exhibitions participation activation has an effect re-participation following the satisfaction. Second, an exhibitions participation activation contributes to be on sale promotion, The result of the exhibitions participation is classified with sale performance and non-sale performance. The third, an exhibitions participation activation contributes to the effective company management. The huge fund advertisement is a financial burden, but a exhibitions takes effect one-fifth economical retrenchment. Accordingly, this study researched the exhibition participation choice properties, an exhibitions participation activation properties and investigated the Korea defence industry's income statement, balance sheet, growth ratios, profitability ratios, productivity ratios, stability ratios which were substitute for the enterprise's management performance through the exhibitions participation costs and the number of times.

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