A Study on the Influence of Core Benefits and Situational Variation on Customer Satisfaction and Customer Loyalty for Hotel Restaurants

호텔 레스토랑의 핵심 혜택과 구매 상황이 고객 만족과 고객 애호도에 미치는 영향에 관한 연구 - 부산, 경남 지역 호텔 레스토랑을 중심으로 -

  • Kim, Kyung-Hwan (Dept. of Food Science & System, Dong-eui Institute of Technology College) ;
  • Ko, Ki-Chul (Dept. of Food Service & Restaurant Management, Dong-eui University) ;
  • Cho, Yong-Bum (Dept. of Food Service & Restaurant Management, Dong-eui University)
  • 김경환 (동의과학대학 식품과학계열) ;
  • 고기철 (동의대학교 외식산업경영학과) ;
  • 조용범 (동의대학교 외식산업경영학과)
  • Published : 2009.12.30

Abstract

There are increasingly interests among researchers to focus on the relations between core benefits and situational variation of hotel restaurants, and make coordination of customer satisfaction and customer loyalty to be more profitable of hotels. This study has investigated how much core benefits were effected by situational variation on customer satisfaction and customer loyalty for hotel restaurants. The result is suggested as follows as explained to test this study. First, core benefits were effected on customer satisfaction and loyalty as significant relationship. Second, situational variation was significantly effected on customer satisfaction and loyalty. Third, customer satisfaction was influenced customer loyalty to be positive relations with satisfaction and loyalty for restaurants.

호텔 레스토랑의 핵심 혜택과 구매 상황이 고객 만족과 고객 애호도에 미치는 영향을 구조모형검증을 통해 다음과 같이 살펴보았다. 가설 검정을 통해 나타난 결과를 살펴보면, 호텔 레스토랑의 핵심 혜택은 고객 만족에 대해 경로계수 0.32, t값 4.72로 유의한 경로관계를 형성하고 있어, 핵심 혜택이 고객 만족에 영향을 미치는 것으로 나타나고 있다. 핵심 혜택은 고객 애호도에 대해 경로계수 0.38, t값이 5.21로 유의한 경로관계로 보여, 핵심 혜택이 높을수록 고객 애호도 또한 높게 형성된다는 것을 알 수 있다. 구매 상황과 고객 만족의 관계에서 경로계수 0.49, t값이 7.05로 나타나고 있어, 구매 상황에 따라 고객 만족이 영향을 받는다는 것을 알 수 있으며, 구매 상황과 고객 애호도의 관계에서 경로계수 0.43, t값이 5.29로 나타나, 고객 애호도도 영향을 받는다는 것을 알 수 있다. 고객 만족과 고객 애호도의 관계에서 경로계수가 0.38, t값이 4.94로 나타나 고객 만족이 클수록 고객 애호도가 크게 나타난다는 것을 알 수 있다.

Keywords