DOI QR코드

DOI QR Code

Using Behavior Analysis and Improvement of Bookmark as Web nformation Management Tool

웹 정보 수집 관리 도구로서의 북마크 이용행태 분석을 통한 개선방안 연구

  • 민지연 (연세대학교 문헌정보학과) ;
  • 이지연 (연세대학교 문헌정보학과)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

As the amount of web information grows, a bookmark has become an important tool to reuse web information effectively which is relevant to users' information needs. Thus, this study aimed to investigate how bookmarks are used as a management tool of web information, and what functions users require concerned with it. For this purpose, semi-structured interviews and observations were carried out from 5 respondents, and a survey was conducted to investigate the relationship between bookmark using behaviors and requirements for function improvement. The users who use bookmark less frequently think bookmark feature essential for the purpose of reusing web information.

웹을 통해 접할 수 있는 정보의 양이 급격하게 증가함에 따라, 북마크는 이용자가 정보요구에 적합한 웹 정보를 효율적으로 재이용할 수 있게 해주는 도구라는 점에서 중요해졌다. 이 연구에서는 웹에서의 정보 수집 및 관리 도구로서의 북마크 이용 행태를 파악하고, 이와 관련하여 북마크 기능이 어떻게 개선되어야 하는지를 분석하였다. 이를 위해 응답자 5명을 대상으로 인터뷰 및 관찰을 실시하고, 180명의 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하여 북마크 이용 목적에 따라 이용 행태와 기능 개선에 대한 요구사항 에 차이가 있는지를 조사하였다. 분석 결과, 웹 정보의 수집을 위해 북마크를 이용하는 경우 맥락 정보에 대한 요구사항이 높은 것으로 나타났다. 또한 북마크 이용 빈도가 낮은 집단은 웹 정보 재이용이라는 목적에 대해 북마크 기능이 필수적이라고 여기는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 이지원. 2004. "웹 브라우저의 즐겨찾기(Bookmark)기능 활용과 인터넷 이용행동 간의 관계에 대한 탐색적 연구". 석사학위논문, 이화여자대학교 정책과학대학원,언론홍보전공.
  2. 한국인터넷진흥원. 2008. "2008년 인터넷이용실태조사". 서울: 한국인터넷진흥원.
  3. Abrams, D., R. Baecker, and M. Chignell. 1998. “Information archiving with bookmarks: Personal web space construction & organization.” Proceedings of CHI '98 Conference on Human Factors in Computing Systems Los Angeles, 18-23 April: 41-48.
  4. Barreau, D. 1995. “Context as a Factor in Personal Information Management Systems." Journal of the American Society for Information Science, 46(5): 327-339. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(199506)46:5<327::AID-ASI4>3.0.CO;2-C
  5. Boardman, R. and M. A. Sasse. 2004. “Stuff goes into the computer and doesn't come out: a cross-tool study of personal information anagement.” Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems. 24-29 April. [Vienna, Austria].
  6. Catledge, L. D. and J. E. Pitcow. 1995. “Characterizing browsing strategies in the worldwide web." Computer Networks and ISDN Systems, 27(6): 1065-1073. https://doi.org/10.1016/0169-7552(95)00043-7
  7. Jones. W., H. Bruce, and S. Dumais. 2001. “Keeping found things found on the web.” Proceedings of CIKM 2001:119-126.
  8. Jones. W., H. Bruce, and S. Dumais. 2002. “Once found, what then? A study of “keeping" behaviors in the personal use of web information.” Proceedings of the Annual Conference of American Society for Information Science and Technology(ASIST 2002). [Philadelphia, PA].
  9. Jones. W., H. Bruce, and S. Dumais. 2004. “Keeping and re-finding information on the web: What do people do and what do they need?” Proceedings of the 67th ASIS&T Annual Meeting, 41: 129-137.
  10. Jones, W. and J. Teevan. 2007. Personal Information Management. Seattle and London: University of Washington Press.
  11. Jones, W. P. 2008. Keeping Found Things Found: The Study And Practice OfPersonal Information Management. Boston: Morgan Kaufmann Publishers.
  12. Kwasnik, B. H. 1992. “The role of classification structures in reflecting and building theory.” In Proceedings of the 3rd ASIS SIG/CR Classification Research Workshop(55th ASIS annual meeting). [Pittsburgh, PA].
  13. Lansdale, M. 1988a. “The psychology of personal information management." Applied Ergonomics, 19(1): 55-66. https://doi.org/10.1016/0003-6870(88)90199-8
  14. Lansdale, M. 1988b. “On the memorability of icons in an information retrieval task." Behaviour & Information Technology, 7(2): 131-151. https://doi.org/10.1080/01449298808901869
  15. Rubin, A. M. 1984. “Ritualized and instrumental television viewing." Journal of Communication, 34(3): 67-77. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1984.tb02174.x
  16. Thakor, M. V., W. Borsuk, and M. Kalamas. 2004. “Hotlists and Web browsing behavioran empirical investigation." Journal of Business Research, 57(7):776-786. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(02)00361-2