A Study on the Expression of a Trance Aesthetic Consciousness of Continuity in Contemporary Fashion

현대 패션에 나타난 연속성의 트랜스 미의식에 관한 연구

  • Yang, Hee-Young (Dept. of Clothing & Textiles, Sookmyung Women's University) ;
  • Lee, Kyung-Hee (Dept. of Clothing & Textiles, Pusan National University)
  • 양희영 (숙명여자대학교 의류학과) ;
  • 이경희 (부산대학교 의류학과)
  • Published : 2008.09.30

Abstract

Since the late of 20th Century, philosophy, art, and aesthetics have attention to the movement of object that persue the dynamics and qualitative change, not existing fixed and quantitative object. Qualitative continuity, including discontinuity of specific spot and surface that occurs sudden change, is distinct characteristics considered in contemporary logo civilization, which combines and disperses according as various purpose among the different elements and objects. Therefore, I studied about the characteristics of qualitative continuity that creates the change and the differentiation continuously through the "formative characteristics of the continuity expressed in contemporary fashion" of my preceding paper. This paper is the following study of above mentioned paper, and Investigates about aesthetic consciousness leading to the various change. This is intends to consider the trans-aesthetic consciousness that accepts dynamic movement and change the different object and reforms new relationship continuously. This studies' conclusion is as follows; 1) sublimity-Infinity, de-constructive, excessive 2) jouissance - functional, structural 3) paradox-perceptual, spatial. A study about the trans-aesthetic consciousness would help to offer philosophical basis, and make a change building aesthetic foundation in explaining various relationship like as phenomenon of the retro, neo, post, fusion expressed since the late of 20th Century.

Keywords

References

  1. 로버트 루트 번스타인 (2007). 생각의 탄생. 박종성 역. 서울: 에코의 서재, pp. 5-20
  2. 양희영 (2007). 현대 패션에 나타난 연속성의 조형적 특성. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문, pp. 50-54, pp. 60-70
  3. 김진성 (1998). 베르그송과 푸루스트. 육사논문집, 제12집, p. 23
  4. 진기행 (1996). 들뢰즈 연구-베르그송론-. 한국민족문화, 1(9), p. 3
  5. 진기행 (1996). 들뢰즈 연구-베르그송론-. 한국민족문화, 1(9), p. 7
  6. 김형효 (1995). 베르그송의 철학. 서울: 민음사, p. 135
  7. 자료검색일 2007. 12. 5. 자료출처 http://krdic.naver.com/
  8. 자료검색일 2008. 1. 13. 자료출처 http://100.naver.com/100.nhn?docid=64247
  9. 자료검색일 2008. 2. 19. 자료출처 http://arin.pe.kr/west-4-10.htm
  10. 로버트 루트 번스타인 (2007). 생각의 탄생. 박종성 역. 서울: 에코의 서재, p. 360
  11. 호세 꼬르데이로 & 박영숙 (2007). 2020 트랜스 휴먼과 미래경제. 서울: 교보문고, p. 42
  12. 볼프강 벨슈 (2005). 미학의 경계를 넘어. 서울: 향연, pp. 38-39
  13. 김민자 (2004). 복식미학강의 2. 서울: 교문사, p. 265
  14. 료타르 (1993). 지식인의 종언. 이현복 역. 서울: 문예출판사, p. 171
  15. 타타르키비츠 (2006). 미학의 기본 개념사. 손효주 역. 서울: 미술문화, pp. 155-190
  16. 심웅택 (2006). 질 들뢰즈의 F.베이건 회화 분석에 관한 소고. 논문 연구발표집, 13, pp. 54-57
  17. 김가람 (2005). 바넷 뉴먼 작품의 비재현성과 숭고. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 27
  18. 자료 출처. Fem (2004). p. 237
  19. 최수현 (2003). 복식에 표현된 숭고미에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문, pp. 15-23
  20. 자료검색일 2007. 2. 13. 자료출처 http://www.firstview.com/designer/
  21. 김상봉 (1995). 롱기누스와 숭고의 개념. 서양고전학 연구, 제9집, p. 209
  22. 자료검색일 2007. 8. 5. 자료출처 http://google.com/corset/
  23. 박지연 (2001). 칸트의 숭고개념과 예술적 적용. 서강대학교 대학원 석사학위논문, p. 53
  24. 김영걸 (2005). 레비나스의 비대칭적 관계로서의 타자윤리 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문, p. 11
  25. 자료검색일 2007. 9. 18. 자료출처 http://www.firstview.com/designer/
  26. 정미경 (2005). 레비나스의 타자의 무한성과 윤리적 주체성에 관한 연구. 부산대학교 대학원 석사학위논문, p. 62
  27. 김상환, 홍준기 (2003). 라깡의 재탄생. 서울: 창작과 비평사, p. 100, p. 289
  28. 이지현 (2005). 들뢰즈의 감성론에 대한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 102
  29. 이진경 (2005). 철학과 굴뚝 청소부. 서울: 그린비. p. 416
  30. Quinn. B (2002). Techno Fashion. New York: Berg, p. 28
  31. Quinn. B (2003). The Fashion of Architecture. New York: Berg, p. 105
  32. 자료검색일 2007. 10. 13. 자료출처 http://www.firstview.com/designer/
  33. 자료검색일 2008. 1. 23. 자료출처 http://www.firstview.com/designer/
  34. 정순백 (2002). 들뢰즈의 사건 존재론. 연세대학교 대학원 석사학위논문, p. 60
  35. 김상환 (1999). 예술가를 위한 형이상학. 서울: 민음사, p. 54
  36. 자료검색일 2007. 4. 16. 자료출처 http://www.firstview.com/designer/
  37. 자료검색일 2008. 1. 25. 자료출처 http://www.firstview.com/designer/