Network Simulation and Design Guideline for VoIPv6 Network of U-Army

U-Army의 VoIPv6 망 성능 시뮬레이션을 이용한 망 설계 방안

  • 이현덕 (광운대학교 전자통신공학과 통신프로토콜공학연구실) ;
  • 민상원 (광운대학교 전자통신공학과 통신프로토콜공학연구실)
  • Published : 2008.10.30

Abstract

In this paper, we consider the military requirement, study the military network services and their related traffic parameters, evaluate the performance the experimental army network and then suggest the design guideline of applying VoIP to the whole military. We evaluate the performance of the delay and loss in the viewpoint of packet and call levels for the several scenarios. First, the performances of separate network service were considered and the satisfaction of the requirement was obtained. Secondly, the delays and losses of the integrated network services were calculated as the amount of the background traffic increases. Finally, based on the simulation results, we presented the design guideline which classified network configurations for applying VoIP equipment and helped estimate the number of VoIP terminals in the existing link.

본 논문에서는 군의 요구사항을 고려하여 군 통신망의 서비스와 관련 파라미터들을 연구하고, u-Army 실험망을 시뮬레이션을 통해 성능 측정을 하였다. 이를 바탕으로 전 군에 VoIP를 적용할 수 있는 VoIP 설계 가이드라인을 제시하였다. 측정은 패킷과 콜 시그널링 관점에서 지연과 손실에 관하여 몇 가지 시나리오에 대해 측정하였다. 첫 번째는 독립적인 네트워크 서비스에 따라 만족하는 요구사항을 측정하였다. 두 번째는 통합 서비스에서 지연과 손실에 관하여 백그라운드 트래픽을 증가시키면서 그 결과를 측정하였다. 마지막으로 시뮬레이션에 근거하여 IP PBX 장비의 설치 위치에 따라 네트워크의 구성을 분류하여 설계 가이드라인을 제시하였으며, 현재 군의 고정된 링크의 상황에 맞추어 VoIP 단말기의 수를 정할 수 있도록 계산 방법을 제시하였다.

Keywords

References

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