DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Spending Behaviors, Related to the Cognitive Age of the Female Consumers in the Elderly Generation and Different Types of Their Lifestyles (Part1)

뉴실버 여성소비자의 지각연령과 라이프스타일에 따른 의복구매행동연구 (제1보)

  • Kim, Jung-Sil (Dept. of Clothing, Kyungwon University) ;
  • Lee, Sun-Jae (Dept. of Clothing & Textiles, Sookmyung Women's University)
  • Published : 2008.10.31

Abstract

The purpose of this research Is to inquire into the aspects of consumers' perception of age and their lifestyle and to reveal the effect of variability in spending behaviors themselves. A survey was carried out regarding the consumers of the new elderly generation aged 55 and above. 561 respondents were surveyed. residing in Seoul and Metropolitan areas. Factor analysis from the exploratory reconnaissance, Cronbach's $\alpha$, K-average community and multivariate analysis, multi-recurrence and crossing analysis($\chi^2$ verified), were used for statistics analysis. In conclusion, the cognitive age only shared a marginal relationship with lifestyle, most people in their forties stood out in this part of the research. The change of the cognitive age and lifestyle of the new elderly generation is expected to be a variable in the clothing purchasing behavior in the future. As the population of the new elderly generation increases, there is a need for changing views towards the new elderly generation and there is no doubt that it is a main target within marketing trends in the elderly generation industry.

Keywords

References

  1. 권보애. (2002). 성격유형별 의복 관련 라이프스타일과 의복구매행동. 광주대학교 산업대학원 석사학위 논문
  2. 금혜련. (2000). 노년기 여성의 의복관여와 의복구매행동에 관한 연구. 고려대학교 대학원 석사학위 논문
  3. 김수경. (2006). 신 노년층 여성의 자아지각과 여가행동에 따른 의복구매행동연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문
  4. 김영인. (2001). 인디음악 매니아의 의복행동연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 논문
  5. 김용숙. (2000). 노년기 여성의 의복추구혜택에 따른 시장세분화. 한국복식학회, 50(8), 102−103
  6. 김지현, 홍금희. (2000). 남성집단의 의복추구혜택에 따른 쇼핑성향과의 관련성. 한국의류학회지, 24(1), 43−54
  7. 박영욱. (2003). 고령자의 라이프스타일과 주관적 연령지각 및 여가활동 형태의 관계. 경희대학교 대학원 박사학위논문
  8. 박은주, 강은미. (2006). 노년기 여성들의 의복구매동기에 따른 의복구매행동. 대한가정학회지, 44(2), 62−64
  9. 박종원, 박경란. (1995). 통합적 관점에서 본 노인소비자의 행동, 외출복 구매의사결정과정의 특수성. 경영학연구, 24(3), 363−377
  10. 배현숙, 유태순, 조기자. (2002). 실버계층 여성의 의복자아이미지에 따른 의복구매성향. 패션비즈니스학회, 6(4), 96−97
  11. 서성호. (2004). 확대되는 노인소비자 시장과 국내 실버산업의 마케팅 전략방향에 관한 연구. 영남대학교 경영대학원 석사학위 논문
  12. 서은현, 윤가현. (2001). 여성이 지각하는 주관적 연령, 신체적.정신적 차원 비교. 한국심리학회지, 6(1), 61−63
  13. 서현수. (2003). 30-40대 여성의 라이프스타일과 의복구매행동. 서울여자대학교 대학원 석사학위 논문
  14. 신은주. (2003). 의복쇼핑성향에 따른 점포선택과 구매행동에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 석사학위 논문
  15. 신혜봉, 이금룡, 임숙자. (2003). 중상층 노년 여성소비자의 라이프스타일 특성과 의복구매행동에 관한 연구. 한국노년학, 23(4), 2−5
  16. 유연실, 이은영. (2001). 의복구매동기에 대한 연구. 한국의류학회지, 25(7), 1296−1297
  17. 윤유경. (1995). 주관적 연령의 적용. 인문과학연구소, 3(1), 37−41
  18. 필립, 코틀러. (1997). 소비자 행동론. 윤훈현 역 (1997). 서울: 시그마프레스
  19. 이민정. (1996). 노년층 여성의 라이프스타일 유형에 따른 의복구매행동. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 논문
  20. 이은아. (2000). 주관적 연령에 따른 의복구매행동에 관한 연구. 경희대학교 대학원 석사학위 논문
  21. 이의훈, 신주영. (2004). 라이프스타일을 통한 실버시장 세분화 연구. 한국노년학, 24(2), 7−8
  22. 정지혜. (2005, 11. 9). 시니어 시장에 대한 5가지 잘못된 선입관. LG주간경제857호, p. 4
  23. 정찬진, 박재옥. (1996). 노년층 소비자의 인지연령에 따른 쇼핑성향과 의류점포속성 중요도. 한국의류학회지, 20(1), 28−42
  24. 채진미. (1997). 50-60대 여성들의 라이프스타일의 다양성과 의복구매행동. 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  25. 최병용. (1991). 최근소비자행동론, 서울: 박영사
  26. 장래인구추계. (2006, 11. 21). 통계청. 자료검색일 2006, 11. 21, 자료출처 http://www.blog.naver.com/shjang36/120031416978
  27. 한성지, 양리나, 김문숙. (2002). 50.60대 여성의 라이프스타일에 따른 의복구매행동에 관한 연구-의복평가기준과 구매장소를 중심으로-. 복식문화연구, 10(5), 505−506
  28. Barak, B. (1986). Cognitive age: A new multidimensional approach to measuring age identity. International Journal of Aging and Human Development, 25, 109−128
  29. Beaudoin, P., Moore, M. A., & Goldsmith, R. E. (2000). Fashion leaders and followers, attitude toward buying domestic and imported apparel. Clothing and Textiles Research Journal, 18(1), 56−61 https://doi.org/10.1177/0887302X0001800106
  30. Engel, J. F., Blackwell, R. D., & Kollat, D. T. (1978). Consumer behavior: The dryden press (3rd ed.). New York: Hinsdale
  31. Kahle, L. R., Beatty, S. E., & Homer, P. (1986). Alternative measurement approaches to consumer values, The List of Values(LOV) and Values and Life Styles(VALS). Journal of Consumer Research, 13(12), 405−409 https://doi.org/10.1086/209079
  32. Kastenbaum, R., Derbin, V., Sabatini, P., & Art, S. (1972). The age of my identification. Journal of Gerontology, 17, 437−438
  33. Modern Maturity. (1987). The mature Americans. New York: Maturity Magazine Group
  34. Montepare, J. M. & Lachman, M. E. (1989). You're only as old as you feel, self-perceptions of age, fears of aging, and life satisfaction from adolescence to old age. Psychology and aging, 4, 73−78 https://doi.org/10.1037/0882-7974.4.1.73
  35. Moschis, G. P. (1992). Marketing to older consumers: Handbook of information for strategy development. Westport CT: Quorum Books
  36. Wilkes, R. E. & Robert, D. H. (1992). A structure modeling approach to the meaning of cognitive age. Journal of Consumer research, 19, 292-301 https://doi.org/10.1086/209303

Cited by

  1. A Qualitative Study on Middle-Aged Homemakers’ Daily Clothing Purchase Behavior: Clothing Consumption Values and Clothing Purchase Types vol.52, pp.3, 2014, https://doi.org/10.6115/fer.2014.021
  2. The middle-aged consumer's using active wear as casual wear based on the clothing benefits vol.21, pp.5, 2013, https://doi.org/10.7741/rjcc.2013.21.5.765
  3. The Effects of Clothing Consumption Values and Subjective Age on the Fashion Adoption of Elderly Women vol.34, pp.6, 2010, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2010.34.6.1008
  4. Research on female consumer responses according to advertising model types of a senior apparel brand vol.24, pp.1, 2016, https://doi.org/10.7741/rjcc.2016.24.1.093
  5. Influence of socio-economic factors on Chinese female consumers’ information search behaviour in apparel shopping vol.7, pp.2, 2014, https://doi.org/10.1080/17543266.2014.889764
  6. Design Development of Shirts in Outdoor-Wear for New Senior Women's Using 3D Simulation Software - CLO 3D - vol.65, pp.5, 2015, https://doi.org/10.7233/jksc.2015.65.5.062
  7. Children's Wear Purchasing Behavior by Retired Women and the Missy Group with a View to their Shopping Orientation vol.36, pp.1, 2012, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2012.36.1.84
  8. Fashion Image Types and Design Factors for Middle-aged Korean Women vol.64, pp.5, 2014, https://doi.org/10.7233/jksc.2014.64.5.091
  9. New Seniors' Information Sources, Store Selection Criteria, and Sales Associates' Attributes for Clothing: Based on Their Clothing Involvement vol.20, pp.3, 2016, https://doi.org/10.12940/jfb.2016.20.3.89
  10. Qualitative Research on Wearing Conditions and Health-Related Wearing Perception of Older Women vol.28, pp.1, 2017, https://doi.org/10.7856/kjcls.2017.28.1.17