청소년 자살위험성에 영향을 미치는 요인

Effect Factors of Adolescences' Suicide risk

  • Kim, Hyun-Ju (Dept. of Social Welfare, Pusan College of Information Technology)
  • 투고 : 2008.07.15
  • 심사 : 2008.10.15
  • 발행 : 2008.11.30

초록

본 연구는 부산지역의 중 고등학생 307명을 대상으로 각 학교에 근무하는 지역사회교육전문가들이 설문조사를 실시하여 청소년 자살의 영향요인을 검증하고자 하였다. 청소년들의 인구사회학적인 요인과 자아존중감, 우울, 자살생각, 학교적응정도 및 사회적 지지, 자기통제력, 문제해결능력 정도에 따른 자살가능성을 분석하였다. 그 결과 자살의 고위험 청소년과 그렇지 않은 청소년들은 인구사회학적인 요인에 있어서는 경제수준에서 유의미한 차이를 나타냈고, 그 외 모든 하위항목에서는 유의미한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 또한 청소년 자살의 영향요인을 인구사회학적 요인, 개인적 요인, 학교 요인, 사회적 요인의 측면으로 분류하여 중다회귀분석을 실시하여 청소년 자살의 영향요인을 추출하였는데, 청소년자살에 영향을 미치는 요인으로는 학교적응정도, 문제해결능력, 자살생각의 정도, 우울 및 이웃 지지와 자기통제력으로 나타났다. 즉 청소년자살을 예방하기 위해서는 자살 생각의 정도를 측정하여 자살의 위험에 노출되어 있는 청소년들을 사정하여 선별한 후 학교적응력을 강화시키며, 문제해결능력과 자기통제력 강화를 위한 집단프로그램을 실시해야 할 것이다. 또한 청소년에 대한 사회적 지지를 강화시킴으로써 청소년자살을 예방할 수 있을 것이다.

The study tried to identify suicidal factors of adolescences by analyzing effect factors of adolescences' suicide. Demographic factor, Self-respect, depression, suicidal ideation, and school adjustment scale, Social support, self-regulation, and problem solving scale were analyzed as effect factors. 307 junior high and high school students in Pusan city were surveyed by community education experts for this research. As a result, there are significant differences between high suicidal risk group and low suicidal group in all subcategories including economic status. As for the correlation analysis between risk factors and preventive factors, variables, it was analyzed that each variable was correlated to other variables. In addition, multiple regression analysis was conducted to find out affecting factors of adolescence suicide categorized into demographic factor, personal factor, school factor, and social factor. As a result, it was founded that the affecting factors of adolescence suicide were school adjustment, problem solving ability, suicidal ideation, depression and neighborsupport, and self-regulation. That is, to prevent adolescence suicide, the adolescence who are exposed to suicidal risk should be identified by measuring the degree of suicidal ideation, strengthened their school adjustment, and then conducted group therapy to strengthen their problem solving ability and self-regulation. In addition, adolescence suicide can be prevented by strengtheningsocial support for adolescences.

키워드