Comparison on Global Brand Preference and Purchase Intension between Korean and Chinese Consumer -Focus on University Students in Busan and Shanghai Area-

한·중 소비자의 글로벌브랜드의 선호도와 구매의도에 관한 비교연구 - 부산과 상해 지역의 대학생을 중심으로 -

  • 진남 (고신대학교 중국학과) ;
  • 김창경 (부경대학교 국제지역학과)
  • Received : 2008.05.10
  • Accepted : 2008.06.13
  • Published : 2008.06.30

Abstract

The purpose of this study is to compare the Korean consumers' global brand preference and purchase intension with Chinese consumers. Based on the literature review, we created structural correlation between consumer ethnocentrism, perceived quality, brand of origin image global brand preference and purchase intension. The survey polled 500 university students in Busan, Korea and Shanghai, China. SPSS ver.15.0과 AMOS ver.7.0 statistical package were used to analysis the questionnaire data. In order to examine the structural correlation between variables we operated structural equation modeling. The results of the study were as follows: in Korean case, perceived quality and brand of origin image had positive effect on global brand preference, but consumer ethnocentrism had no effect on global brand preference. And global brand preference had no effect on purchase intension, either. in Chinese case, perceived quality, brand of origin image had positive effect on global brand preference, but consumer ethnocentrism had no effect on global brand preference. while global brand preference had positive effect on purchase intension.

본 연구는 한 중 대학생소비자의 글로벌브랜드에 대한 선호도와 구매의도를 실증분석을 통해 비교분석하는 것을 목적으로 한다. 아울러 선행연구에 기초하여 글로벌브랜드의 선호도, 글로벌브랜드의 구매의도, 브랜드원산지이미지, 지각된 품질, 자민족중심주의성향 변인들 간의 구조적 관계를 설정하였다. 설문조사는 한국 부산과 중국 상해에서 재학 중인 대학생(500명)을 대상으로 하였고, SPSS ver.15.0과 AMOS ver.7.0통계패키지를 사용하여 설문지의 데이터를 분석하였다. 변인 간의 구조적 관계를 파악하기 위해 구조방정식 분석을 실시하였다. 분석의 결과 한국(부산)의 경우, 브랜드원산지이미지와 지각된 품질이 글로벌브랜드의 선호도에 긍정적인 영향(+)을 미쳤고, 자민족중심주의성향이 글로벌브랜드의 선호도에 영향을 미치지 않았으며, 글로벌브랜드의 선호도와 구매의도 간에도 관계가 없는 것으로 나타났다. 중국(상해)의 경우, 브랜드원산지이미지와 지각된 품질이 글로벌브랜드의 선호도에 긍정적인 영향(+)을 미쳤고, 자민족중심주의성향이 글로벌브랜드의 선호도에 영향을 미치지 않았으며, 글로벌브랜드의 선호도와 구매의도 간에는 긍정적인 상관관계(+)가 존재하고 있음을 확인하였다.

Keywords