The Influence of the Development Factors of Korea MICE industry on the roles of Government & CB of KTO and ripple effects

한국의 MICE산업 발전요인이 중앙정부·전담기구의 역할 및 산업파급효과에 미치는 영향

  • Ahn, Kyung-mo (Graduate School of Tourism, Kyung Hee University) ;
  • Joo, Hyun-Sik (Hotel Management Department of Tourism College, Kyong Ju University) ;
  • Kim, Joo-yeon (International Tourism Strategy Institute, Kyung Hee University)
  • 안경모 (경희대학교 관광대학원) ;
  • 주현식 (경희대학교 관광대학 호텔경영학과) ;
  • 김주연 (경희대학교 국제관광전략연구소)
  • Received : 2008.11.10
  • Accepted : 2008.12.20
  • Published : 2008.12.30

Abstract

MICE industry has been accepted as a growing and profitable tour market to improve profitability of vulnerable domestic tourism industry. To explore the influence of development factors of Korea MICE industry on authorities' role and ripple effects, this study examined the perception of MICE experts. The development factor were suggested to include 'marketing' and 'human resources' and the ripple effects were presented into two factors of economic and national promotion. The results reveal that marketing and human resources development had significant influence on authorities' role. The results also show that authorities' role had significant influence on ripple effects of economic and promotional effects.

비즈니스 성격의 회의, 인센티브관광, 컨벤션, 전시를 아우르는 MICE산업은 수익성이 낮은 우리나라 관광구조를 개선시키기 위해 육성할 필요가 높은 산업으로 제시되고 있다. 이를 위해 개선이 요구되는 발전요인과 정부 및 전담기구의 역할, MICE산업의 파급효과 간 관계를 전문가들의 인식을 바탕으로 파악해 보았다. 그 결과, MICE산업 발전요인으로 마케팅요인과 인적자원 육성 요인이 제시되었으며, MICE 산업의 파급효과는 경제적 효과와 국가홍보 효과요인으로 압축되었다. 요인들 간의 구조모형분석결과, 여러 가지 시사점을 도출할 수 있었다. MICE 발전의 마케팅요인은 정부의 역할에 유의한 영향을 끼친 반면, 전담기구의 역할과는 유의한 영향관계를 보이지 않았다. 반면, 인적자원 육성요인은 정부와 전담기구의 역할 모두에 유의한 영향관계를 가지는 것으로 분석되었다. 그리고, 정부의 역할은 전담기구의 역할에 유의한 영향관계에 있으며, 정부의 역할과 전담기구의 역할은 MICE산업의 경제적 효과와 국가홍보의 효과에 모두 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다.

Keywords