A Study on Construction of Barge Transportaion System between Incheon and Gaesung

인천-개성 항로 바지 수송시스템 구축에 관한 기초적 연구

  • Kim, Sang-Hyun (Dept. of Naval Architecture & Ocean Engineering, School of Mechanical Engineering, Inha University) ;
  • Lee, Seung-Hee (Dept. of Naval Architecture & Ocean Engineering, School of Mechanical Engineering, Inha University) ;
  • Lee, Young-Gill (Dept. of Naval Architecture & Ocean Engineering, School of Mechanical Engineering, Inha University) ;
  • Yu, Jin-Won (Dept. of Naval Architecture & Ocean Engineering, School of Mechanical Engineering, Inha University)
  • 김상현 (인하대학교 기계공학부 선박해양공학과) ;
  • 이승희 (인하대학교 기계공학부 선박해양공학과) ;
  • 이영길 (인하대학교 기계공학부 선박해양공학과) ;
  • 유진원 (인하대학교 대학원 선박공학)
  • Published : 2008.09.30

Abstract

Recently, the transport quantity of goods between South and North Korea is rising rapidly by increasing of economical exchange between South and North Korea and growth of Gaeseoung industrial complex. In addition to a land transportation route, it is necessary to secure various logistics and transportation route for freight transportation between Incheon and Gaesung. In this paper, we investigated a construction of barge transportaion system between Incheon and Gaesung. The barge transportation system which has many merits such as a little initial investment and convenience of harbor loading/ unloading has been also used to transport freight widely in the EU and USA. Firstly, we investigated barge transport route, marine freight and barge fleet which consists of barge and pusher between Incheon and Gaesung. And next, we designed hull form and general arrangement of a barge and pusher based on shipping service condition, barge fleet, etc. Finally, a construction plans of barge transport system such as a operation of shipping service, berthing facilities, logistics center, intermodal transport are investigated.

최근 남북한의 경제교류 증대 및 개성공단의 발전에 따라 남북한의 물동량은 급속히 증가하고 있다. 또한 인천과 개성 사이의 물류 수송을 위하여 육상수송뿐만이 아니라 다양한 물류 수송 및 수송로의 제공이 요구되고 있다. 이 논문에서는 인천과 개성 사이의 바지 운송시스템 구축에 대하여 고찰한다. 적은 초기 투자비용, 적하역 및 접안 편이성 등과 같은 유리한 점을 가진 바지 운송시스템은 유럽 및 미국 등에서 널리 사용되고 있다. 먼저 본 논문에서는 바지 운송 항로, 해상 물동량 및 바지와 푸셔로 구성되는 바지 선단 등에 대하여 고찰한다. 그 다음에 바지 해상항로 조건 및 바지 선단 등에 기초하여 바지 및 푸셔의 선형 및 일반배치 설계를 수행한다. 마지막으로 바지 항로 운영 방안, 적하역 시설, 물류 센터 및 복합 수송 등과 같은 바지 해상항로 구축 방안에 대하여 고찰한다.

Keywords