DOI QR코드

DOI QR Code

How do Internet Fashion Shoppers and Non-shoppers Differ? -Emphasis on Their Fashion Shopping Orientation and Shopping Site Attitude-

인터넷 패션 구매경험자와 무경험자 특성 비교 -패션 쇼핑성향과 쇼핑사이트 서비스에 대한 태도의 차이-

  • Published : 2008.09.30

Abstract

The objective of this study was to identify differences between internet fashion shoppers and non-shoppers in their fashion shopping orientation and attitude toward internet shopping site service. Also behavior of internet shoppers and non-shoppers was compared by gender. Twelve hundred and ninety two responses were obtained from an online survey. 20 items were used to measure shopping orientation and 13 items to measure attitude toward internet shopping site service, which were modified from previous studies. Some demographics and internet familiarity were asked. Factor analysis, t-test, chi-square test, and regression were conducted. Factor analysis produced five fashion shopping orientation factors such as fashion oriented, shopping oriented, brand oriented, personality oriented, and value oriented. Attitude toward internet shopping site service were classified into three factors, at-site service, after purchasing service, and product information. Internet fashion shoppers and non-shoppers were significantly different in most items of shopping orientation and attitude toward internet site service. Internet shoppers were likely to be fashion oriented, to enjoy shopping, to pursue brandname and personality, and to concern price more than non-shoppers were. Internet shoppers also had more favorable attitude toward product information and at-site service. Also, shoppers were more familiar than non-shoppers to the internet in terms of duration of web-browsing. Ratio of men and women differed significantly for shopper vs. non-shopper groups. Female shoppers were likely to be more fashion, shopping. and value oriented but to have less favorable attitude for after purchasing service than male shoppers.

Keywords

References

  1. 고은주, 권준희, 윤선영. (2005). 라이프스타일에 따른 고객세분화 및 e-CRM 전략제안. 한국의류학회지, 29(6), 847−858
  2. 김미숙, 김소영. (2001). 인터넷 패션 쇼핑몰에 대한 소비자의 만족.불만족 영향요인. 한국의류학회지, 25(7), 1353−1364
  3. 김선숙, 이은영. (2003). 인터넷 쇼핑몰 이용자의 의류상품 쇼핑행동 유형연구. 한국의류학회지, 27(9/10), 1036−1047
  4. 김세희, 이은영. (2004). 의복 쇼핑성향의 개념규명을 위한 문헌적 연구. 한국의류학회지, 28(3/4), 472−482
  5. 김지영, 박재옥. (2002). 쇼핑가치 추구집단에 따른 의류제품 구매후 만족에 관한 연구. 한국의류학회지, 26(3/4), 548−559
  6. 박은주, 강은미. (2005). 온라인 패션 쇼핑몰에서 쇼핑몰 속성과 쇼핑가치가 구매의도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 29(11), 1475−1484
  7. 박은주, 강은미, 하명진. (2005). 쇼핑성향에 따른 인터넷 패션 쇼핑몰 환경과 구매의도에 관한 연구. 복식문화연구, 13(4), 564−575
  8. 박인숙. (2003). 인터넷 쇼핑몰 서비스 품질 중요도와 소비자 유형에 따른 패션상품 서비스 품질 만족에 관한 연구. 건국대학교 대학원 석사학위 논문
  9. 박찬수. (2000). 마케팅원리 (제2판). 서울: 법문사
  10. 성희원, 전양진. (2006). 디지털세대 남성의 인터넷 쇼핑행동에 관한 연구. 한국의류학회지, 30(11), 1618−1625
  11. 안민영, 박재옥. (2003). 사이버 쇼핑이용자의 의류 쇼핑성향에 따른 의류제품 평가기준과 구매의도. 한국의류학회지, 27(7), 789−799
  12. 이수인, 박혜정, 정혜정. (2004). TV 홈쇼핑 이용자의 패션 라이프스타일이 패션 제품구매에 미치는 영향. 한국의류학회지, 28(1), 54−65
  13. 이인수. (2005). 온라인 쇼핑몰에 따른 고객이용만족에 관한 연구. 단국대학교 대학원 석사학위 논문
  14. 이경훈, 박재옥. (2004). 인터넷 쇼핑몰 이용자의 의류 제품 구매경험에 따른 의류 제품 및 웹서비스 평가기준에 관한 연구. 한국의류학회지, 28(5), 603−614
  15. 전동매. (2005). 인터넷 쇼핑몰 고객관계의 질에 대한 서비스 품질 차원별 영향 및 이용기간의 조절역할. 유통연구, 10(2), 99−120
  16. 조영주, 임숙자, 이승희. (2001). 인터넷 쇼핑몰에서의 의류 제품 구매행동에 관한 연구. 한국의류학회지, 25(7), 1247−1257
  17. 최정선, 유태순. (2002). N세대의 패션 가치관이 인터넷 쇼핑몰 구매결정 중요도와 패션 디자인 선호도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 26(1), 39−49
  18. 하오선, 신혜원. (2001). 인터넷 의류 구매자의 의류 쇼핑행동, 태도 및 특성. 한국의류학회지, 25(1), 71−82
  19. 홍금희. (2003). 소비자의 기술준비성이 의류 제품의 인터넷쇼핑 서비스 품질과 만족도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 27(8), 913−923
  20. 홍희숙. (2005). 의류쇼핑 웹사이트 태도형성 모델연구 (제2보). 한국의류학회지, 29(1), 136−148
  21. 황진숙. (2003). 인터넷 위험지각 집단의 의복추구혜택, 인터넷 쇼핑태도 및 구매의도. 한국의류학회지, 27(7), 746−757
  22. 황진숙, 정정현. (2005). 인터넷 쇼핑 및 TV 홈쇼핑 위험지각에 따른 의복 쇼핑성향, 구매의도, 구매행동. 한국의류학회지, 29(5), 637−648
  23. 2007년 하반기정보화실태조사 요약보고서. (2008, 2. 11). 한국인터넷진흥원. 자료검색일 2008, 3. 29, 자료출처 http://nida.or.kr
  24. 2007년 12월 및 연간 사이버쇼핑몰통계조사 결과. (2008, 2. 4). 통계청. 자료검색일 2008, 2. 14, 자료출처 http://www.nso.go.kr
  25. Blackwell, R. D., Miniard, P. W., & Engel, J .F. (2001). Consumer behavior (9th ed.). Mason, OH: South-Western, Thomson Learning
  26. Jiang, P. & Rosenbloom, B. (2005). Customer intention to return online: Price perception, attribute-level performance, and satisfaction unfolding over time. European Journal of Marketing, 39(1/2), 150−174 https://doi.org/10.1108/03090560510572061

Cited by

  1. Consumer's Shopping Orientation and Buying Behavior According to the On/Offline Browsing vol.38, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2014.38.3.321
  2. The effects of clothes shopping orientation and perceived risk on purchase intention in social commerce vol.23, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7741/rjcc.2015.23.3.384
  3. A Study on Intention to Use and Word-of-mouth for Fashion Social Network Service vol.36, pp.1, 2012, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2012.36.1.36
  4. The effect of fashion shopping orientation on consumer’s purchase intention in a mobile shopping mall vol.24, pp.4, 2016, https://doi.org/10.7741/rjcc.2016.24.4.457
  5. Consumer shopping orientation and perceived value according to the level of use of mobile fashion shopping vol.24, pp.1, 2016, https://doi.org/10.7741/rjcc.2016.24.1.079
  6. A Study on Travel Activity and Shopping Behavior of 20’s-30’s Korean Overseas Travelers vol.54, pp.5, 2016, https://doi.org/10.6115/fer.2016.041